Zoeken
 
 

3 voordelen van koppeling webshop en voorraadsysteem


21 mei 2019
ADVERTORIAL - De groei van e-commerce lijkt niet te stuiten. Maar dat heeft ook een keerzijde: een webshop zorgt ervoor dat uw voorraadkosten snel kunnen oplopen. Klanten willen online een keuze uit een breed assortiment en willen het liefst alles uit voorraad kunnen kopen. Dat is best lastig als u de voorraadkosten laag wilt houden om te kunnen (blijven) concurreren op prijs. Koppeling is de oplossing, volgens Bram Streefkerk van Exact.
Bram StreefkerkAuteur: Bram Streefkerk,
Principal Product Marketing bij Exact.




Een koppeling tussen uw webshop en voorraadsysteem biedt uitkomst omdat u - in tegenstelling tot manuele processen - altijd een overzicht van de in- en uitstroom van goederen heeft. Zo kan uw organisatie meteen reageren wanneer de verkoop stijgt of daalt. De koppeling heeft ook een financieel voordeel: de in- en uitstroom van goederen wordt ook boekhoudkundig automatisch bijgewerkt. Dat is ideaal voor de voorraadwaardering en de btw-aangifte. Die voordelen hebben een positieve invloed op de klantervaring. Er zijn echter nog meer manieren waarop een organisatie dankzij een koppeling de klant tevreden houdt. Ik geef enkele voorbeelden:

1. Groter aanbod

De kern van de vraag is: hoe krijgt u die opslagkosten omlaag terwijl u toch een groter assortiment aanbiedt? Dat kan via ‘drop shipment': u biedt producten aan via uw webshop en geeft ze het label ‘op voorraad', terwijl de producten in werkelijkheid niet fysiek in het magazijn liggen. Als deze producten worden besteld, geeft u de order door aan een andere leverancier, waardoor u uw klanten altijd kunt bedienen.

2. Duidelijke levertijd

Een koppeling tussen webshop en voorraadsysteem maakt het mogelijk om de levertijd van een product nauwkeurig op de website te vermelden (in plaats van het voorraadniveau). Dat is handig als u het product niet op voorraad heeft en ook geen snelle levertijd via drop shipment kunt bieden. Door informatie te geven over de levertijd is de kans kleiner dat klanten naar de concurrent lopen dan wanneer u meldt dat een product niet op voorraad is.

3. Samenwerking met bekende platformen

Als uw voorraadbeheer perfect geregeld is, wordt het ook mogelijk om producten aan te bieden op bekende platformen als bol.com, Zalando, Amazon of Alibaba. De kost om op die platformen te werken ligt weliswaar hoger maar de online reuzen leveren wel hun eigen marketinginspanningen om klanten aan te trekken. Daar kunt u als bedrijf mee van profiteren en uw klanten de mogelijkheid te bieden door te klikken naar uw eigen site. Bovendien verhoogt uw aanwezigheid op die platformen uw bereik. We kunnen stellen dat automatisch voorraadbeheer niet alleen zorgt voor minder administratieve last. Er is nog een ander belangrijk wapen: de extra mogelijkheid om klanten aan te trekken én te behouden.

Wilt u meer weten over Exact? Kijk dan op exact.com/benl/ecommerce

Exact is de Belgische marktleider in business software, u kunt bij ons terecht voor de automatisering van een groot aantal bedrijfsprocessen. Naast onze financiële producten bieden we sectorspecifieke ERP oplossingen. Zo stellen wij kmo's in staat om competitief en innovatief te zijn. Ruim 400.000 kmo's wereldwijd vertrouwen inmiddels op de software van Exact.

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren