Zoeken
 
 

Textirama Foundation levert startkapitaal voor innovaties in textiel


St.Martens-Latem, 14 mei 2019
Voormalig beursorganisator Textirama vzw, bekend van de vorig jaar verkochte textielbeurzen Intirio en MoOD/Indigo, richt Textirama Foundation op. Met de Foundation wil de vzw innovatie ondersteunen en het imago van de Belgische textielindustrie versterken. De Foundation doet dat voortaan door startkapitaal te leveren voor ideeën en projecten met een innovatiepotentieel in de textielwereld.
De vzw Textirama werd al in 1958 opgericht om de Belgische textielindustrie te promoten en te versterken. De vzw deed dat lange tijd via de textielbeurzen MoOD (voorheen Decosit) en Intirio. De toenemende digitalisering en de huidige economische dynamiek dwingen de textielsector om nieuwe en meer innovatieve paden te betreden. Mede daarom heeft de vzw een totaal nieuwe aanpak gekozen en werd Textirama Foundation in het leven geroepen.

100.000 euro per jaar

Textirama Foundation zal tweemaal per jaar een oproep lanceren voor projecten en ideeën die de sector kunnen innoveren. Er wordt gemikt op twee doelgroepen. De eerste doelgroep bestaat uit studenten en kennisinstellingen die concepten of ideeën kunnen indienen waarvoor de haalbaarheid nog onderzocht dient te worden. Uit deze groep zullen twee kandidaten gekozen worden die elk 5000 euro ondersteuning ontvangen. De tweede doelgroep zijn ondernemers met een project waarvoor al een prototype of een ‘proof of concept' bestaat. In deze categorie zal één winnaar gekozen worden die liefst 40 000 euro ontvangt.

Innovatie begrijpt Textirama Foundation als verandering die waarde creëert voor de textielindustrie. En hoewel vooral technologische verandering vandaag economische meerwaarde creëert, kunnen de projecten meerdere aspecten omvatten. Ze kunnen bijvoorbeeld zuiver marketinggericht zijn, maar evenzeer gaan over de digitalisering van het productieproces of de logistiek. Kortom: de ingediende innovaties kunnen media, markten, producten en processen omvatten (M2P2).

Jonger en dynamischer imago creëren

De Foundation gelooft dat in de huidige digitale transitie kansen schuilen die de sector een jonger en dynamischer imago kunnen bezorgen. De van huis uit traditionele en misschien zelfs behoudsgezinde textielwereld is toe aan een nieuwe dynamiek die de sector weer aantrekkelijk maakt voor investeerders, jonge ondernemers en personeel met een groot potentieel.

Françis Dejonge, voorzitter van de vzw Textirama: 'De textielsector heeft in de voorbije decennia een aantal overlevers en sterke bedrijven voortgebracht. Dat is hoofdzakelijk door innovatie - op velerlei vlak - gebeurd. Om de sector daarin verder te stimuleren en hem anderzijds ook het bijhorende positieve imago te geven, riepen we Textirama Foundation in het leven. Want innovatie is het zakencijfer van de toekomst.'

Ervaren jury

De deelnemers kunnen hun project digitaal indienen, waarna ze worden uitgenodigd om in een pitch hun idee aan de jury toe te lichten. Deze jury bestaat uit ondernemers in de textielsector en experts die ervaring hebben in de start-up/scale-up wereld. De voorzitter van de jury is Piet Verhoeve, voormalig CEO van Hangar K, ‘winnovator', auteur en professor ingenieurswetenschappen aan de UGent. Hij neemt samen met de voorzitter van Textirama vzw, Francis Dejonghe, het roer in handen.

Piet Verhoeve, voorzitter van de jury: 'Een award is op twee manieren belangrijk. Enerzijds is er de geldprijs, die een springplank kan zijn voor het bedrijf. Maar belangrijker nog is de uitgesproken erkenning; het feit dat een aantal doorgewinterde experten uit diverse domeinen het idee relevant vinden als innovatie voor de textielindustrie. Dàt is de blijvende waarde van de award die Textirama Foundation tweemaal per jaar uitreikt. Die waarde kan je inzetten in de bedrijfsvoering, bijvoorbeeld om investeerders aan te trekken, om klanten te overtuigen of uw geloofwaardigheid als ondernemer te versterken.'

‘Call for Proposals' hele jaar door open

Hoewel er tweemaal per jaar een oproep gelanceerd wordt, kan er het hele jaar door ingeschreven worden. De tweejaarlijkse deadlines zijn 30 oktober en 31 maart, voorstellen na deze data worden automatisch doorgeschoven naar de volgende jurering. De eerste winnaars worden midden december 2019 bekendgemaakt.
 
print deze pagina mail door stel uw vraag
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

5 Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke krant met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
Verschillende specials waarin u uw bedrijf of product specifiek onder de aandacht kunt brengen
 5.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren