Zoeken
 
 

Aantal jobs in 3D-printing gaat naar verwachting verdubbelen


Brussel, 9 mei 2019
3D-printen in de industrie wordt steeds belangrijker. De helft van de bedrijven die gebruik maakt van Additive Manufacturing (AM), verwacht dat de omzet de komende vijf jaar met meer dan tien procent gaat groeien en dat het aantal banen in deze sector aanzienlijk toeneemt.
Dat blijkt uit een rapport over additieve productie in België van technologiefederatie Agoria, consultancybureau PwC en techonderzoekscentrum Sirris. Bij additive manufacturing wordt het ontwerp van een onderdeel of product eerst in lagen naar de 3D-printer gestuurd (voorbewerking), deze bouwt het product door laag op laag aan te brengen (printen) en uiteindelijk wordt de draagstructuur weggenomen en het eindproduct gereinigd en gemonteerd (nabewerking).

Verschuiving in AM

Volgens Agoria bestaat 3D-printing nu al meer dan dertig jaar, de komende jaren moet 3D-printen op industriële schaal de maakindustrie gaan vervormen. Agoria geeft aan dat volgens voorspellingen de wereldwijde AM-markt in 2022 ongeveer 20 miljard dollar waard zal zijn. Naar verwachting zal de AM-markt gaan verschuiven van prototyping naar de massaproductie van onderdelen voor eindproducten. Dit is mede mogelijk door de opkomst van metaal als een betrouwbaar materiaal om mee te printen. Vooral voor de lucht- en ruimtevaartindustrie en de auto-industrie zijn AM-toepassingen van belang.

De ondervraagde bedrijven geven verschillende voordelen van het implementeren van AM: door de vrijheid van design kunnen producten worden verbeterd, AM biedt veel opties voor massamaatwerk, de doorlooptijd wordt ingekort en het is kostenefficiënter bij kleine volumes. 

Agoria geeft verder nog aan dat er op dit ogenblik geen AM-certificatie en kwalificatie van geprinte artikels en producten bestaat . Overheidssteun voor verdere ontwikkeling en een integratie van AM-technologieën in onderwijsprogramma's zou de toekomstige evolutie van de technologie zeker ten goede komen.

Vijf inzichten

Bart van der Schueren, chief technology officer (CTO) bij Materialise geeft vijf belangrijke inzichten op het gebied van AM:
  1. Om de implementatie van AM te stimuleren, moeten alle voorstanders van AM samenwerken omeen open en flexibel marktmodel te promoten. Dit leidt tot meer controle, een groter aanbod vanmaterialen en systemen en uiteindelijk een lagere kostprijs.
  2. België beschikt over genoeg bekwame externe dienstverleners voor bedrijven die niet over hun igen gespecialiseerde 3D-printers beschikken.
  3. Met AM kunnen bedrijven ontwerpen optimaliseren, waardoor ze (proef)reeksen kunnen produceren met een meer klantgerichte aanpak. Dankzij deze flexibele manier van produceren unnen klanten sneller feedback geven en kunnen bedrijven beter voldoen aan de behoeften en vragen van de individuele klant.
  4. 3D-printen biedt een hoog niveau van maatwerk dat doorgaans veel wordt gebruikt voor B2C-producten. Industriële bedrijven reageren echter trager op de opportuniteit om op een kostenefficiënte manier volledig op maat gemaakte producten te leveren.
  5. Voortdurende innovatie zal de invoering van AM stimuleren. Daarom moeten bedrijven nu in technologieën als AM investeren en ermee experimenteren als ze een concurrentievoordeel willen behouden en willen mikken op langetermijngroei.
Aantal jobs in 3D-printing gaat naar verwachting verdubbelen'
De helft van de bedrijven die gebruik maakt van Additive Manufacturing (AM), verwacht dat de omzet de komende vijf jaar met meer dan tien procent gaat groeien en dat het aantal banen in deze sector aanzienlijk toeneemt. (Foto: Agoria)
1/1
 
 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren