Zoeken
 
 

Buizenfabrikant Aliaxis marktleider in India


Brussel, 1 mei 2019
Aliaxis is een van de grootste bedrijven van België, met 16.100 medewerkers en drie miljard euro omzet. Na de grootste overname in de geschiedenis van het bedrijf is het marktleider in India. Maar het bedrijf wil meer.
Laurent Lenoir, directeur van Aliaxis, vermeldt aan De Tijd dat de ambitie van het bedrijf is om de omzet de komende tien jaar te verdubbelen. Daarbij wordt verder gekeken dan België. Zo heeft het bedrijf geen fabrieken in ons land en werken maar 120 van de 16.100 werknemers in België, op het Brusselse hoofdkantoor.

Uitbreiding in India

India zorgt momenteel voor vijftien procent van de omzet en moet de komende jaren zorgen voor nog meer groei. In 2013 kocht Aliaxis een meerderheid van Ashirvad Pipes (marktleider in India), vorig jaar volgde de overige veertig procent. Aliaxis geeft aan dat India voor hun branche de snelst groeiende markt is, zo groeide de sector daar vorig jaar met twintig procent. De volgende stap is het oosten van India, nu Aliaxis met de overname van Ashirvad en investeringen in een nieuwe fabriek al aanwezig is in het zuiden en nooiden.

Volgens Lenoir zit Aliaxis in het midden van trends als de groeiende verstedelijking en klimaatverandering. Hij ziet dan ook dat het bedrijf steeds meer evolueert van een producent naar een aanbieder van oplossingen.

Nieuwe weg in slaan

Aliaxis ontstond vanuit Etex, het voormalige Eternit. Via meerdere overnames voegde het bedrijf steeds meer buizenactiviteiten toe. De vele overnames werden volgens Lenoir niet goed geïntegreerd en leverden geen schaalvoordelen op. Zijn taak lag in het efficiënter maken van Aliaxis. Zo werden een Franse fabriek en de Argentijnse activiteiten stop gezet. De verkoop van een Duitse waterpompenproducent leverde Aliaxis tachtig miljoen euro op. Ook innovatie staat hoog op de agenda.

'We investeren 2 procent van de omzet in onderzoek en ontwikkeling. Dat is 60 miljoen per jaar. In plaats van dat te spreiden over alle takken van het bedrijf, gaan we nu de focus leggen op enkele technologieën. Zo kunnen we disruptief zijn.'

‘Smart buildings en smart cities zijn een thema dat erg leeft. Zo kan je met sensoren bacteriële besmettingen of waterlekken detecteren. In steden loopt naar schatting 30 procent van het water door lekken gewoon de grond in. De evolutie naar intelligente infrastructuur is ingezet', zegt Lenoir.

 
print deze pagina mail door stel uw vraag
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

5 Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke krant met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
Verschillende specials waarin u uw bedrijf of product specifiek onder de aandacht kunt brengen
 5.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren