Zoeken
 
 

Familiebedrijf Niko wordt 100 jaar en zet in op innovatie en investering in eigen productie


Sint-Niklaas, 27 maart 2019
Familiebedrijf Niko uit Sint-Niklaas, Belgisch marktleider in de productie van elektrisch installatiemateriaal en huisautomatisering, boekte in 2018 een omzet van meer dan 175 miljoen euro. Het bedrijf, dat op 1 april zijn honderdste verjaardag viert, investeerde de voorbije 10 jaar bijna 100 miljoen euro in vooruitstrevende productietechnieken en zal, met de opkomst van artificiële intelligentie, de komende jaren zo’n 10 miljoen euro per jaar blijven investeren in de verdere modernisering van de fabriek.

De broers Alfons en Werner De Backer begonnen honderd jaar geleden, in 1919, met de productie van schakelaars en stopcontacten in Sint-Niklaas. Met een jaarlijkse omzet van bijna 500.000 Belgische frank na de eerste vijf jaar, groeide het bedrijf jaar na jaar en werd het Belgische marktleider. Met meer dan 700 werknemers en vestigingen in tien Europese landen groeide Niko Group uit tot een internationale holding. 

 

Op zijn honderdste verjaardag draait het familiebedrijf vandaag een omzet van meer dan 175 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van 15 jaar geleden. De voorbije honderd jaar produceerde het bedrijf meer dan 500 miljoen schakelaars en stopcontacten, bijna goed voor volledige omtrek van de aarde, en installeerde het zijn apparatuur in meer dan vijf miljoen huizen in België Het assortiment van Niko bevat nu meer dan vijfduizend verschillende producten voor schakelmateriaal, toegangscontrole, sensoren, lichtregeling en huisautomatisering.


'Wij willen met onze slimme oplossingen huizen zo comfortabel, veilig en energiezuinig mogelijk maken', stelt Jo De Backer, Executive Director van Niko Group. 'Zo lanceren we dit jaar de ‘touchswitch', een revolutionair bedieningspaneel dat volledig gepersonaliseerd kan worden. Daarnaast zullen we ook spraaksturing gekoppeld aan Niko Home Control op de markt brengen. Innovatie speelde een hoofdrol in de afgelopen 100 jaar van Niko en zal dit blijven doen in de komende decennia.'

 

Mee zijn met digitale golf 

Begin dit jaar ontving Niko de award ‘Factory of the Future', vanwege zijn toekomstgerichte inspanningen. Met jaarlijks meer dan 10 miljoen euro aan investeringen in de digitalisering van de fabriek wordt het bedrijf klaargestoomd voor de toekomst. 


'Om competitief te blijven én in te kunnen spelen op de snelle veranderingen in de markt en de verwachtingen van onze klanten, moeten we mee zijn met de digitale golf', verduidelijkt Paul Matthijs, CEO van Niko. 'Als onderdeel hiervan zetten we de komende jaren volop in op digitalisering en het gebruik van nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie en robotica.' 


Bij Niko is duurzaamheid al sinds jaren een belangrijk thema, dat in alle facetten van het ondernemingsproces wordt doorgetrokken: 4.300 m² zonnepanelen, 1.000 m² groendak, een slim energiemanagementsysteem, regenwater- en warmterecuperatie, en het continu ontwikkelen van steeds milieuvriendelijkere productiemethodes. 


Overzichtstentoonstelling 

Ter gelegenheid van zijn 100-jarig bestaan, opent Niko vanaf 6 mei de expo ‘100 jaar Niko - the best is yet to come'. Bezoekers krijgen, naast een overzicht van de afgelopen 100 jaar, ook een vooruitblik op de toekomst. Ze worden uitgenodigd om op een interactieve manier mee na te denken over de toekomst van wonen en werken. Meer info: www.niko.eu/100expo   

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren