De Automotive Innovation Award is een tweejaarlijkse competitie in Nederland, bestaande uit drie categorieën: Technology, Services en Challenging Concepts. Een onafhankelijke vakjury evalueert de inzendingen op hun innovatieve waarde, impact op mobiliteit, economisch rendement en toepasbaarheid. De competitie werd in 2015 opgestart vanuit de automobielindustrie in Nederland om de lokale innovatiekracht te boosten en beter onder de aandacht brengen bij het grote publiek, de politiek en de overheid. Sindsdien wordt de AIA elke twee jaar toegekend en staat het onder andere open voor fabrikanten, opleidingsinstituten, toeleveranciers, technologiebedrijven en overheden.
De winnende inzending van Punch Powertrain bestond uit de DT2. Dit is een kosteneffectieve, compacte en modulaire e-DCT. De modulariteit bestaat erin dat dezelfde transmissiedesign zowel met een 48V motor (mild hybride), als met een hoogvoltagemotor (voor plug-in hybride) of helemaal zonder e-motor kan worden toegepast. Elke toepassing vereist slechts een minimum aan aanpassing en biedt de autobouwer zeer ruime flexibiliteit.
Alex Serrarens van Punch Powertrain over het winnen van de Award: 'We steken heel veel tijd in deze hybride automatische transmissie. We zijn tien jaar bezig, met een paar generaties van het product. Inmiddels hebben we een team van 200 man, wat een gigantische investering is die zich nu gaat terugbetalen. Het illustreert dat we op de goede weg zijn.'
Punch Powertrain heeft inmiddels een contract met de PSA Groep voor de levering van deze hybride transmissie, waarvoor de productiestart in 2022 gepland staat. Verder meldt men dat er ook al gegadigden zijn uit Azië. Het ontwikkelingsteam van Punch Powertrain in Eindhoven leidt deze ontwikkelingen en wordt daarbij ondersteund door de ontwikkelingsafdelingen in België, Frankrijk en Duitsland.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |