Zoeken
 
 

Gouden Baksteen voor Bart Somers, burgemeester van Mechelen


Sint-Niklaas, 13 februari 2019
Bouwunie kende op vrijdagavond 8 februari de Gouden Baksteen toe aan Bart Somers, burgemeester van Mechelen. Met Bart Somers aan het roer onderging Mechelen een metamorfose van een stad met een beduimeld imago tot een nette, leefbare stad, waar een positieve dynamiek heerst en de stedelijke infrastructuur op grote schaal werd vernieuwd. De Mechelse aanpak is volgens de jury van de Gouden Baksteen een voorbeeld voor andere steden. Naast Somers werden ook drie bouwondernemers bekroond met de trofeeën Initiator, Innovator en Motivator van het jaar.

De uitreiking van de Gouden Baksteen in 't Bau-Huis in Sint-Niklaas vormde het hoogtepunt van het jaarlijkse evenement van Bouwunie voor de Vlaamse bouwsector. De Gouden Baksteen, die aan zijn 22ste editie toe was, bekroont elk jaar een verdienstelijke, meestal politieke, persoonlijkheid of organisatie omwille van haar of zijn positieve impact op de bouwsector. Het evenement startte als een jaarlijkse nieuwjaarsreceptie maar groeide uit tot het grootste evenement van de Vlaamse bouwsector.

 

Nieuwe dynamiek 

Volgens Bouwunie veranderde de stad Mechelen met Somers aan het roer ingrijpend. Daar waar uit de Stadsmonitor van de Vlaamse overheid in 2004 nog bleek dat de Mechelaars het minst van al vertrouwen hadden in hun stadsbestuur, voeren ze vandaag het peloton aan. Mechelen pakte de samenlevingsproblemen aan en verhoogde de veiligheid, twee zaken die nauw met elkaar verbonden zijn. 


"Het was heel belangrijk om projecten op te starten en een nieuwe dynamiek te creëren", reageert Somers. "Mensen moeten vooruitgang zien".


Het stedelijk patrimonium werd de voorbije twintig jaar grondig vernieuwd. Mechelen spendeerde miljoenen aan zijn historische kerken en herstelde en vernieuwde veel monumenten. Een voorbeeld is Lamot, een totaal verwaarloosde brouwerij die werd omgetoverd tot een nieuw stadsdeel. Maar ook de vele pleinen, het nieuwe stadhuis en de vernieuwing van het politiekantoor zijn belangrijke realisaties en er zitten nog heel wat ambitieuze plannen in de pijplijn. 

 

Geen betonstop maar bouwshift 

'Mechelen investeert continu in de vernieuwing van zijn infrastructuur. Er gaat ook veel aandacht naar de woningbouw', zegt Jean-Pierre Waeytens, gedelegeerd bestuurder van Bouwunie. 'De stad wordt aangenaam en leefbaar via een divers palet aan bouwprojecten. Dat zijn ook voldoende kleine projecten, zodat kmo's ruimschoots aan bod komen. Daarbij is er ook aandacht voor het beperken van de administratieve rompslomp, wat bouwondernemers erg kunnen smaken. Opvallend is voorts dat burgemeester Somers liever spreekt van een bouwshift dan van een betonstop, omdat slim verdichten, recycleren, meer ademruimte en groen de toekomst zijn.'  

 

Drie extra prijzen 

Voor het tweede jaar op rij reikte Bouwunie tijdens het gala van de Gouden Baksteen drie extra prijzen uit. Die gingen naar bouwbedrijven, als stimulans om met veel enthousiasme en toekomstgericht te blijven ondernemen. Leden van Bouwunie konden zich kandidaat stellen in drie categorieën. De jury nam alle kandidaturen onder de loep, selecteerde de beste dossiers en koos daaruit de winnaars. Dit zijn Stabco Foundations uit Kasterlee, als Initiator van het jaar (starter, jong, veelbelovend bouwbedrijf), DCA uit Beerse als Innovator (bouwbedrijf dat durft te innoveren) en Wille Gebroeders uit Knesselare als Motivator (bouwbedrijf dat zijn talenten koestert). Zij ontvingen elk een uniek keramieken beeldje, speciaal voor de gelegenheid ontworpen en gemaakt door kunstenaar Geert Corneillie.  

 

www.bouwunie.be/nl/content/De-Gouden-Baksteen  

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren