Zoeken
 
 

Voorbeschouwing: Indumation 2019


Kortrijk, 30 januari 2019
Om te weten wat Indumation.be specifiek is en wat het wil bereiken, klopten we aan bij organisator Karl D’haveloose, managing director van Invent Media (Harelbeke), dat ook instaat voor de organisatie van vier andere technologiebeurzen of -events: Machineering, Abiss, MNE en INE. De vierde editie van Indumation zal plaatsvinden van 6 t/m 8 februari 2019 in Kortrijk Xpo.

Beginnen we bij de cijfers: twee jaar geleden, na afloop van de vorige editie van Indumation.be, knalden de champagnekurken bij het organisatieteam. Nadat de eerste drie edities telkens hadden afgeklokt op om en bij de 5.000 professionele bezoekers werd plots een geweldige stijging vastgesteld. Niet minder dan 7.831 professionele bezoekers hadden de weg gevonden naar Kortrijk.

 

Karl D'haveloose: 'Ik kan je verzekeren dat ik me niet één keer, maar verschillende keren in de ogen heb gewreven toen ik dat aantal zag. Een stijging met 23%, het is een getal dat geen enkele beursorganisator in deze sector kan voorleggen. Vooraf had ik het gevoel dat we voorlagen op schema, maar dat we de grootste stijger in de Benelux zouden worden, had ik zelfs in mijn stoutste dromen niet durven voorspellen. Sterker nog: die 23% is het stijgingscijfer van énkel professionele bezoekers. Reken je er ook nog eens het gestegen scholenbezoek bij, dan kwamen we uit op ongeveer +30%...'

 

Recordaantal exposanten 

Een simpele rekensom: 185 exposanten in 2017, 220 in 2019. Betekent zoiets dat er mag gedroomd worden van een getal dat nog dichter uitkomt bij de magische 10.000?


Karl D'Haveloose: '(lacht) Het zou mooi zijn als het een eenvoudige wiskundige formule was, maar zo zit de beurzenwereld niet in elkaar. Laat ons maar gewoon afwachten wat er op ons afkomt, daarna zien we wel. Aan de voorbereiding zal het alleszins niet liggen, die begon immers al de dag nadat de vorige Indumation zijn deuren sloot.'

 

Hoezo?


'Het lijkt me logisch dat je meteen aan de slag gaat met de gegevens die je verzameld hebt en flink wat tijd uittrekt om alle cijfers te analyseren. Zoiets gaat heel ver, het gaat zelfs tot en met het bekijken van hoeveel mensen elke technologieroute hebben afgelegd en nagaan hoe elk daarvan afzonderlijk scoorde. Het omvat onder meer ook een nagaan welke expert classes het goed deden en welke minder. Vervolgens stel je jezelf als organisatie dan de vraag waarom elk onderdeel welke score behaalde. Eenmaal je dat weet, kan je beginnen bouwen aan de volgende editie.'

 

Van de wereld van de industriële innovatie en de productieautomatisatie weten we dat het er een is die snel verandert. Hoe speelt een organisator op zoiets in?


'Je kunt gerust stellen dat je in deze wereld bijna dagelijks een nieuwe evolutie ziet. Dat betekent dat je zeer nauwkeurig de vinger aan de pols moet houden en rekening houden met wat leeft in je sector als je iets op poten zet. Je moet dus perfect begrijpen wat klanten willen en dat zo perfect mogelijk verwoorden naar de markt.'

 

'Neem, bijvoorbeeld, de instapdrempel van de industrialisering. Werd er 6 tot 8 jaar geleden nog 20.000 euro neergeteld voor een pick & place-robot, dan merk je dat die prijs voor net dezelfde robot gedaald is met een factor tien. 2.000 euro kost zo'n ding nog, wat betekent dat een ‘specialty' een ‘commodity' is geworden. Een pick & place robot is dus doodgewoon geworden en dat heeft een aantal gevolgen. Niet enkel dat meer bedrijven zoiets binnen hun mogelijkheden zien vallen, maar vooral ook het verkoopproces van zo'n robot is veranderd. Maatwerk zit tegenwoordig niet meer in de robot zelf omdat alle hardware sowieso performant is, je gaat integendeel naar een volgend niveau. Een niveau waarin het gaat om een discussie over digitalisering en de vaststelling dat alles momenteel onderling geconnecteerd is. Je moet je dus de vraag stellen hoe je een en ander optimaliseert en hoe je alles met elkaar laat werken. We zijn geëvolueerd naar een digital twin van een digitale fabriek die alle informatie verzamelt en uitstuurt, en die het systeem zelf laat bijleren. Wat ons naar een next level brengt, wat aan bod komt tijdens het nieuwe MindSphere World Belgium: fysieke interventies worden minder en minder nodig en menselijke interventies komen er op een veel hoger niveau. Dat betekent dat een ‘gewone' machineoperator niet langer hoeft, maar dat je wel behoefte hebt aan, bijvoorbeeld, IT-mensen.'

 

Eind maart wacht al meteen een volgende beurs: Machineering. Een tweede technologische beurs voor innovaties in de industrie in dezelfde sector, is dat niet wat te veel van het goede?  

 

'Helemaal niet! Indumation.be en Machineering zijn gewoonweg andere verhalen! Kijk, als je het simpel samenvat, kan je stellen dat Indumation.be zich richt op het automatiseren en innoveren in alle mogelijke sectoren, terwijl Machineering louter gericht is op de technologie van het ontwerpen en het maken en assembleren van machines en de machinebouw. Beide beurzen spelen dan wel in op de trend naar digitalisering en automatisering, maar de invulling is voor allebei verschillend. Dit heeft een gevolg voor het soort bezoeker van elke organisatie, maar een klein percentage van de potentiële bezoekers overlapt elkaar. Neem Indumation.be: hier leg je tijdens je organisatie de nadruk op het demo-verhaal van de standhouders en geef je daarnaast expert classes mee. Vergelijk je zoiets met een netwerkevent als bij het onlangs gehouden Abiss, dan merk je net het omgekeerde. Daar is het congresgehalte je ruggengraat en wordt dit aangevuld door standhouders die op kleine stands nieuwigheden in de kijker zetten. Een congresbezoeker is nu eenmaal bijna nooit hetzelfde soort bezoeker als een bezoeker van een beurs.'

 

Kijken we naar de editie van dit jaar, dan merken we dat Kortrijk niet enkel voor de eerste keer de uitreiking van de Factory of the Future-awards naar de beurs haalt, maar dat het ook de lancering van MindSphere World Belgium voor zijn rekening mag nemen.  

 

Karl D'haveloose: 'We zijn er niet weinig fier op dat Agoria besliste om dit allebei te integreren in onze beurs, met een prijsuitreiking op woensdagavond. De samenvoeging van die twee vlakbij elkaar in eenzelfde hal lijkt me een prima beslissing, uiteindelijk bespelen ze ook eenzelfde doelgroep en wordt zo mee een soort ‘Tomorrowland van de industrie' gecreëerd. De FOF-awards en MindSphere vormen bovendien ook nog eens een prima aanloop naar de traditionele nocturne op donderdagavond. Daar verwachten we flink wat volk, dat ook nog eens getrakteerd wordt op een recordaantal events van de standhouders.'

 

Wat is Indumation.be en voor wie? 

Indumation.be werd opgericht door Agoria en Indumotion vzw. Bij haar vijfde editie presenteert de beurs exposanten uit meer dan 12 verschillende landen. Op Indumation.be 2019 stellen 220 Europese leveranciers van componenten, mechatronica, soft- en hardware, robotica, motion control, hightech systemen, etc... hun beste oplossingen voor om de maakindustrie, procesindustrie en machinebouw optimaal, geautomatiseerd en geïntegreerd te runnen. Indumation.be 2019 stelt dat het de broedplaats is voor de nieuwste toepassingen omtrent digital twin, blockchain, artificial intelligence, machine learning, augmented reality, man-machine interfaces, chatbots, IoT, Big Data, Analytics en zo veel meer wil zijn, wat leidt tot nieuwe inzichten. 

 

Praktische gegevens 

Openingstijden:

Woensdag 6 februari 2019, van 10u tot 18u
Donderdag 7 februari 2019, van 10u tot 22u - nocturne
Vrijdag 8 februari 2019, van 10u tot 16u

 

Locatie: 
Kortrijk Xpo in hallen 1, 4, 5 en 6.
Doorniksesteenweg 216
8500 Kortrijk

Website: 
www.indumation.be   

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren