Zoeken
 
 

Verwarmingssector vraagt langetermijnvisie energietransitie met kalender


Vilvoorde, 16 januari 2019
ATTB, de Belgische vereniging van leveranciers van verwarmingsmateriaal, stelt dat de vervanging van verouderde ketels nog steeds bijzonder traag verloopt, waardoor woningen veel te veel CO2 blijven uitstoten. De vereniging wil dat de overheid dringend ingrijpt, zodat alle oude ketels in België zo spoedig mogelijk vervangen worden.

Verder wil ATTB dat er ook voor nieuwe technologieën die interessante mogelijkheden bieden een duidelijke politieke energievisie nodig is, in combinatie met een definitieve kalender.

 

2018: lichte groei, maar geen echte transitie naar energiezuinige toestellen  

De verkoop van verwarmingsinstallaties in België vertoont al enkele jaren dezelfde tendensen: in het algemeen is er een lichte groei, de verkoop van stookolieketels daalt en die van gaswandketels stijgt. Warmtepompen en warmtepompboilers hebben nog steeds maar een klein marktaandeel.

 

Thermische zonnecollectoren (zonneboilers) doen het minder goed. Dat komt doordat de meeste aandacht, ook van overheidswege, gericht is op fotovoltaïsche toepassingen. Daarnaast worden zonneboilers nog steeds niet correct beoordeeld bij de EPB-berekening, waardoor deze oplossing vaak over het hoofd gezien wordt.

 

ATTB is niet ontevreden, maar stelt andermaal vast dat er van een echte transitie naar meer energiezuinige toestellen en meer hernieuwbare energie nog steeds geen sprake is. Wil België de klimaatdoelstellingen van 2020, 2030 en 2050 halen, dan moet het land volgens ATTB nog een enorme stap voorwaarts zetten. Een versnelde, grootschalige vervanging van de nog bijna twee miljoen verouderde ketels door condensatieketels of warmtepompen zou de CO2-uitstoot zodanig verminderen dat België de Europese eisen ter zake kan respecteren. De overheid moet daarvoor wel snel opnieuw activerende en stimulerende maatregelen nemen.

 

Enerzijds moeten er misschien weer subsidies komen voor de vervanging van oude ketels, maar anderzijds kunnen particulieren en bedrijven ook op andere, meer dwingende manieren aangespoord worden om hun oude stookplaatsen te vervangen. Sinds een aantal jaren wordt, om de luchtkwaliteit te verbeteren, in een aantal grote steden een lage-emissiezone ingesteld met een beperkte of verboden toegang voor vervuilende wagens. Waarom zou een gelijkaardig systeem ook niet kunnen om vervuilende stookinstallaties te weren? Zo zou men kunnen beginnen met het labelen van het ketelpark (zoals in Duitsland). Later zou de vervanging van ketels van 15 of 20 jaar verplicht kunnen worden. Zo zou men op korte tot middellange termijn alle lage-energieketels kunnen verwijderen.

 

Snelle beslissing over kernuitstap nodig

Zolang beleidsmakers de deadline voor het sluiten van de kerncentrales in vraag blijven stellen, zullen bedrijven en consumenten twijfelen om te investeren in duurzame alternatieven. ATTB vraagt dan ook dat er snel een definitieve beslissing wordt genomen over de kernuitstap. De verwarmingssector vraagt ook een langetermijnvisie op de energietransitie, richting 2030 en 2050, en een coherente communicatie daarrond, die niet marktverstorend werkt.

 

ATTB vraagt ook meer aandacht voor en investeringen in decentrale energieproductie zoals warmtekrachtkoppeling (WKK) en brandstofceltechnologie. Verder wil het ook duidelijkheid over de visie van de overheden op biomassa. Wordt dat nog beschouwd als hernieuwbare energie of eerder als vervuilende installaties? Moet er eventueel geen onderscheid gemaakt worden tussen grote industriële en kleine (houtkachel)installaties? ATTB dringt er tot slot op aan bij de overheid om serieus werk te maken van een echte groene taxshift. 

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren