De Duitse autobouwer stelt verder te kijken dan alleen maar elektrische auto's en autonome technologie. Het is integendeel de bedoeling om een fantastische ervaring te creëren voor bestuurders, van zodra ze hun voertuig betreden, het vervolgens gebruiken en tot slot verlaten.
De Automotive Cloud moet populaire extra toepassingen op een gebruiksvriendelijke manier samen doen werken om een weergaloze (rij)ervaring te doen ontstaan. Net daar komt Microsoft om de hoek piepen.
'Het strategische partnership met Microsoft zal onze digitale transformatie een formidabele boost bezorgen', stelt Herbert Diess, CEO van Volkswagen AG. 'Beide bedrijven vormen daarbij een uitzonderlijk goede match. Samen zullen we een sleutelrol spelen bij het vormen van de toekomst van de auto-mobiliteit.'
Concreet komt het er op neer dat de Volkswagen Automotive Cloud volledig nieuw zal ontwikkeld worden, aangedreven door Mirosoft's Azure cloud en het IoT Edge platform. Microsoft cloud services zoals Azure IoT, PowerBI en Skype zullen het voortouw nemen van deze gebruikerservaring, met telematics (monitoring en analyse) van het rijgedrag en software-updates waarvoor klanten niet naar de garage hoeven. Het eindresultaat moet zijn dat vanaf 2020 meer dan 5 miljoen nieuwe Volkswagen-auto's per jaar volledig ‘connected' zullen zijn en dat ze deel zullen uitmaken van de IoT-cloud.
Als onderdeel van het partnership zal Volkswagen een nieuw cloud-ontwerp kantoor openen in de VS, in de buurt van het hoofdkwartier van Microsoft in Redmond. Er wordt verwacht dat er in de nabije toekomst ongeveer 300 ingenieurs zullen werken. Volgens Volkswagen is het ultieme doel dat Volkswagen zich transformeert tot een softwaregedreven bedrijf, dat direct kan connecteren met haar gebruikers en klanten, waarbij op meerdere manieren diverse diensten worden aangeboden.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |