Zoeken
 
 

AMB groter dan ooit


Stuttgart (DE), 5 september 2018
Auteur:
Franc Coenen
Waar andere grote industriebeurzen in de wereld alle zeilen moeten bijstellen om exposanten- en bezoekersaantallen vast te houden, hooguit licht te laten groeien, heeft de AMB in Stuttgart de laatste tien jaar steevast een wachtlijst gekend. Dat was de factor die de groei afremde. Deze wachtlijst is bijna weggewerkt nu dit jaar voor het eerst de nieuwe Paul Horn-hal bij de beurs wordt getrokken. De beurs groeit in één klap door naar ruim 1.500 exposanten. Versterkt dit de internationale positie van de AMB?

In 2006, de laatste keer dat de AMB in het oude beurscomplex in Stuttgart plaatsvond, was de metaalbeurs vooral een regionale aangelegenheid. Met 50.000 vierkante meter beursvloer, 800 exposanten en 6 procent buitenlandse bezoekers. Als de AMB 2018 op dinsdag 18 september de deuren opent, staan er meer dan 1.500 exposanten. Een op de drie daarvan komt uit buitenland, opnieuw meer dan twee jaar geleden. En van de meer dan 90.000 bezoekers die men verwacht, zal zo'n 16 procent uit het buitenland komen. Met 120.000 vierkante meter expositievloer wordt het de grootste AMB tot nog toe. ‘De AMB is een van de top 5 beurzen in de metaalindustrie wereldwijd', zegt Ulrich Kromer von Baerle van de Messe Stuttgart. En hoewel je natuurlijk alleen al in Baden-Württemberg en Beieren méér dan genoeg verspanende bedrijven vindt om zo'n beurs te rechtvaardigen, speelt de AMB wel degelijk een rol in met name de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en het Duitssprekend deel van Zwitserland), maar vinden ook steeds meer Nederlanders de weg naar de beurs.

 

Automatisering

Een van de thema's die veel aandacht krijgt, is automatisering. In de massaproductie al jaren een thema, in de productie van kleine series en enkelstuks zie je nu ook steeds vaker robots bij de machines staan. ‘De algemene trend gaat naar compleet geautomatiseerde bewerkingscentra', zegt Markus Flik, bestuursvoorzitter van Chiron Group. De machinebouwer toont op de beurs onder andere een nieuw freesdraaicentrum van Stama, de MT 733, en de nieuwe FD en FZ 16 5-assers van Chiron. Chiron zet daarnaast in op de digitalisering, met bijvoorbeeld software om de productie te monitoren en op basis van data-analyse bij te sturen. Dit is de volgende stap in automatisering. De ‘connected' machine wordt ook volgens Markus Piber van DMG Mori alsmaar belangrijker. ‘Je ziet steeds minder productielijnen die miljoenen stuks maken. One-piece-flow komt centraler te staan. Predictive maintenance komt op, om ongeplande stilstandtijden te vermijden.' De oliekan van de onderhoudsmensen wordt vervangen door een tablet. De interface van de machine naar softwaresystemen wordt daarom volgens Piber een aspect waar je steeds meer op moet letten bij de aankoop van een machine. ‘Als je nu een industrie 4.0-ready machine koopt, ben je voorbereid op wat komende jaren gaat komen.' 

 

Gereedschappen

De AMB draait niet uitsluitend om de CNC-gereedschapmachines en industrie 4.0. Fabrikanten van gereedschappen en opspanmiddelen staan er net zo zeer. Ook hier zijn bepaalde trends herkenbaar, naast het feit dat de gereedschappen via sensoren steeds intelligenter worden. Eén van de nieuwe trends is het vervangen van hydraulische bediening door elektrische. Schunk laat in Stuttgart onder andere een elektrische variant van het Vero-S NSE-E mini 90 nulpuntspansysteem zien. In minder dan een seconde worden de pallets met een herhaalnauwkeurigheid van 5 µm opgespannen.
AMF, een andere fabrikant van nulpuntspansystemen, merkt dat de opspangereedschappen vooral flexibeler moeten worden. Want bedrijven willen de omsteltijden tot een absoluut minimum beperken. ‘Dalende seriegroottes en toenemende productvariatie is een thema dat ook onze sector raakt', zegt Jürgen Förster, directielid bij AMF. Bij de gereedschapfabrikanten is de bereidheid om sensortechnologie toe te passen wel aanwezig, maar de cloudoplossingen waar sommige machinebouwers op aansturen, liggen niet bij iedereen goed.


Markus Horn, de nieuwe CEO van Paul Horn, gaf tijdens de persconferentie van de beurs zijn twijfels openlijk bloot. Met name het aspect veiligheid speelt een grote rol in de twijfels. ‘Automatisering en digitalisering zijn voor ons vanzelfsprekend, maar we willen ook zonder de cloud kunnen werken.' Paul Horn heeft wel een prototype gebouwd van een gereedschap dat via de OPC-UA-interface gekoppeld kan worden aan analysesystemen. Een kritische noot van Markus Horn aan het adres van de machinebouwers is dat je wel veel kunt vertellen over digitale tweelingen en dergelijke, ‘Maar dan hebben we wel openheid nodig. Het levert niks op als wij digitale modellen van de gereedschappen beschikbaar stellen en de machinebouwers hun machines niet openen.' De AMB 2018 toont het volledige aanbod van machinetechnologie, gereedschappen, automatisering en software voor de verspanende industrie. Ook engineering en de handling van werkstukken komt aan bod. Voor de eerste keer biedt de beurs dit jaar een WhatsApp-service aan. Bezoekers kunnen gratis meldingen krijgen van belangrijke evenementen op de beurs. Je kunt zelf aangeven van welke dag je de berichten wilt ontvangen. Tijdens de beurs zijn er onder meer een Innovatieforum over verspanende gereedschappen en een VDMA Technologieforum. Nieuw is het forum op 18 september over schakelkastenbouw.  

 

www.amb-messe.de  

AMB groter dan ooit'
Vlnr: Reinhold Walz (Gewatec), Markus Heseding (VMDA), Markus Piber (DMG Mori), Claus Oetter (VDMA), Wilfried Sch’afer (VDW), Ulrich Kromer von Baerle (Messe Stuttgart) en Markus Horn (Paul Horn).
1/1
 
 
print deze pagina mail door stel uw vraag
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

5 Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke krant met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
Verschillende specials waarin u uw bedrijf of product specifiek onder de aandacht kunt brengen
 5.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren