Zoeken
 
 

Flanders Make en Europese organisaties bundelen krachten voor onderzoeksproject


Lommel, 22 augustus 2018
Organisaties in Noordwest-Europa bundelen de krachten om de integratie van vernieuwende technologie in de automobiel- en voedingssector te bevorderen. Flanders Make, het onderzoekscentrum voor de maakindustrie, leidt het project en slaat de handen in elkaar met tal van andere Europese onderzoekscentra, Kamers van Koophandel en kennisinstellingen en Voka Limburg. Het project wil zo’n 60 KMO’s in Noordwest-Europa bereiken en zo hun omzet in eerste instantie met naar schatting 50 miljoen verhogen en 125 nieuwe jobs creëren.

Samen ondersteunen ze kmo's om nieuwe technologieën, zoals robots die samenwerken met mensen, in hun productie te integreren. Kmo's uit de automobiel- en voedingsindustrie krijgen vanuit diverse hoeken steun en kennis aangereikt. Via proefprojecten (proeftuinen) krijgen ze de kans om de integratie van robots en andere digitale processen in hun productie uit te testen. Op die manier moeten ze hun concurrentiepositie versterken ten opzichte van de lagelonenlanden en zo meer omzet en extra banen genereren. Dit zal niet alleen voor directe jobs in de maakindustrie zorgen, maar ook bij de hiermee verbonden design-, engineering- en marketingbedrijven. 


Volgens Maarten Witters, projectmanager bij Flanders Make, is het de bedoeling kmo's bewust te maken van het potentieel van collaboratieve robots of cobots. Daarom worden ze uitgebreid geïnformeerd en laat men de kmo's er via proeftuinen mee werken in herkenbare omstandigheden. Hij merkt daarbij op dat collaboratieve robots een grotere impact op de maakindustrie kunnen hebben dan, bijvoorbeeld, 3D-printing. 


MAKE LAB2 

Flanders Make neemt met het MAKE LAB2 deel aan dit project. Dit is een mobiel onderzoekslaboratorium waar bedrijven kunnen proeven van nieuwe technologieën en van de samenwerking mens-robot. Bedrijven kunnen hier uittesten hoe een robot zij-aan-zij met een mens werkt, ontdekken wat de meerwaarde van Virtual en Augmented Reality is in een productie-omgeving, hoe een slimme werkpost eruit kan zien en meten of een taak al dan niet te zwaar is.


Kmo's kunnen meestappen in het project door gebruiken te maken van speciale vouchers voor opleidingssessies, demonstraties of technologische ondersteuning bij de effectieve implementatie van een nieuwe technologie in hun bedrijf.

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren