Link & Co is het in 2015 gecreëerde nieuwe automerk van Geely, het Chinese moederbedrijf van Volvo. Het bedrijf maakte op maandag 26 maart tijdens een event in Amsterdam bekend dat het begint aan een poging om Europa te veroveren. Volvo Cars in Gent werd daarbij officieel als productiesite bevestigd.
Een en ander betekent dat Volvo Cars Gent de eerste ‘Chinese' auto zal produceren die in West-Europa wordt gebouwd. Hoeveel auto's er in Gent zullen gebouwd worden, is nog onbekend. Het bedrijf stelt dat het nog volop bezig is met de voorbereiding van het productieproces. Het eerste model dat in Europa wordt gelanceerd, de compacte SUV ‘01', gebruikt hetzelfde onderstel als de Volvo XC40, die ook in Gent gemaakt wordt.
'We zien heel wat potentieel voor dit nieuwe merk op de Europese markt en ondersteunen Lynk & Co graag met Volvo's technologische en industriële expertise', zegt Håkan Samuelsson, President en CEO van Volvo Cars.
Volgens Volvo Gent zal de gezamenlijke productie met Lynk & Co een positieve impact hebben op het kostenniveau, de tewerkstelling en de productievolumes van de fabriek in Gent, en verdere schaalvoordelen opleveren op het vlak van de Compact Modular Architecture (CMA), die zowel Volvo Cars als Lynk & Co gebruiken. Gent is een van de twee autofabrieken van Volvo Cars in Europa en produceert al Volvo's sinds 1965. Op dit moment telt de fabriek zo'n 5.000 werknemers.
'Onze fabriek in Gent is een van de efficiëntste autoproductiefabrieken in Europa en beschikt over uiterst bekwaam personeel', reageert Javier Varela, Senior Vice President Manufacturing and Logistics bij Volvo Cars. 'De beslissing van Lynk & Co om te kiezen voor Gent als productiefaciliteit voor Europa toont aan hoe goed de kwaliteitscontrole is die centraal staat in de wereldwijde productiestrategie van Volvo.'
Volgend op de ‘01' stelde Lynk & Co in Amsterdam ook de ‘02' voor, het tweede model van het merk. Er wordt bekeken of ook dat model in Gent kan worden gebouwd. Lynk & Co werd eind vorig jaar in China gelanceerd en mikt op wat het zelf ‘urbanites' noemt: hippe, stedelijke en jonge mensen. De auto's worden vooral online verkocht, maar er zouden ook fysieke verkooppunten in Europa komen.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |