Zoeken
 
 

MNE: de kracht van netwerken in een digitaal tijdperk


31 januari 2018
Auteur:
Jan Hoffman
In hal 4 van Kortrijk Xpo is op woensdag 7 en donderdag 8 februari andermaal de plaats van afspraak voor MNE (of MTMS Network Event). Twee dagen lang verwacht organisator Invent Media op een oppervlakte van 8.000 m² een drieduizendtal bezoekers uit de sectoren van metaal- en kunststoffentransformatie, subcontractors, OEM's en machinebouwers, om er te netwerken met 165 technologie- en componentenleveranciers.

Waarom is een bezoek aan dit event een must? En hoe zorgt de organisatie ervoor dat je in amper twee dagen maximaal rendement uit je tijd haalt? Met deze en nog veel andere vragen trokken we richting Kortrijk en Karl D'Haveloose, de drijvende kracht achter Invent Media, dat naast MNE ook nog eens vier andere techno-industriële events organiseert.


Start to make smarter

Allereerst nog even de insteek van MNE verduidelijken: voor elk maakbedrijf en voor elke metaal- en kunststoffenverwerker en OEM is het in de aanloop naar 2020 uitkijken op welke manier, met wie of door wie producten in de toekomst ontworpen, gemaakt en geassembleerd worden. Vast staat dat het zorgvuldig afwegen is wat men nog zelf maakt of laat maken, engineert of co-engineert, en of men al dan niet nog in eigen productietechnologie investeert, toeleveranciers zoekt, enzovoort... Het wordt immers allemaal steeds meer een kwestie van technologie, machines, software, budgetten, partners, prijzen, OEE, maintenance, SCM en ROI.


Tijdens deze editie geldt vooral ‘The Future is Tomorrow', wat zowel voor exposant als bezoeker geldt voor zijn of haar ondernemings- en productiestrategie in 2020. Waarschijnlijk is men vandaag al bezig met de productietechnologie van morgen. Engineering, prototyping, productie, supply chain, maintenance en assemblage worden geautomatiseerd en geïntegreerd. Een en ander maakt dat de rode draad doorheen MNE 2018 niet voor niets ‘Start to make Smarter' is. 


Netwerken belangrijker

‘De eerste reactie is misschien dat we onszelf tegenspreken, maar eigenlijk kan je stellen dat face-to-face netwerken met eindklanten, toeleveranciers, machinebouwers en OEM's in een digitaal tijdperk onbetaalbaar is geworden', reageert onze gesprekspartner. ‘Netwerken is belangrijker dan ooit en daar spelen we met MNE 2018 op in, zowel naar de exposanten als de bezoekers. Het komt er op neer dat om en bij de 3.000 bezoekers uit de metaal- en kunststoffentransformatie, subcontractors, OEM's en machinebouwers volop in dialoog gaan met 165 technologie- en componentenleveranciers.'
‘We willen dat dit netwerken tegelijkertijd betaalbaar blijft en dat dit bovendien zowel gezellig als gericht verloopt. Daarom primeert het menselijke contact boven de zoveelste machinedemo op onze industriële netwerkbeurs. Hier vind je goed gebriefte exposanten en bezoekers, die precies weten waar het om gaat: ‘Kunnen wij op langere termijn en met een correcte partner een oplossing of nieuwe of betere samenwerking uit een gesprek puren?'


De manier van werken, kennen we eveneens. Op een beperkte oppervlakte worden een uitgepuurde mix van kleine partnerstanden, netwerkrecepties en de Ideas Battle Arena met elkaar gecombineerd. Daar komt dit jaar voor de eerste maal ook een POM Late Shift bij, met op de slotdag een ‘Disruptival'.
‘De diverse events vormen de kracht van MNE', legt D'Haveloose uit. ‘Daarbij kan je allereerst niet naast de ‘Ideas Battle Arena' kijken. Hier laten we in een combinatie van boksring en praatcafé twee dagen lang diverse thema's aan bod komen, waarvoor gereputeerde sprekers zijn aangetrokken. Denken we daarbij op dag 1, bijvoorbeeld, aan Additive, Hybrid en World Class Manufacturing en Maintenance. Dag 2 is de dag van de sprekers-ondernemers, die hun traject en businessmodel voor het jaar 2020 uit de doeken doen.'


‘In deze Ideas Battle Arena schuif ik deze keer één onderdeel specifiek naar voor, de Manufacturing 2020 Outlook die georganiseerd wordt door Agoria. Hier delen drie technologie-experten en vier CEO's uit de maakindustrie/machinebouw hun inzichten, doelstellingen en uitdagingen omtrent hun sector en businessmodel naar 2020 toe.'


Er is in 2018 veel meer dan de Ideas Battle Arena. Zo maakt u niet enkel kennis met een BIL congres en een Smart Tech Box, maar wordt u op donderdag tevens vergast op de Exponential Academy, een initiatief van de POM West-Vlaanderen, Antwerp Management School en TUA West, dat Disruptival - The Conference organiseert. Elders op deze pagina's vindt u meer uitleg over BIL en de Smart Tech Box, we laten onze gesprekspartner wel wat meer toelichting geven bij Disruptival.


‘Hier steken drie internationaal bekende sprekers uit de technologiesector de koppen bij elkaar op een exclusieve soirée met debat en receptie. Eigenlijk niet te missen voor iedereen die actief is in de maakindustrie. Bovendien wordt dit afgesloten door de POM Late Shift, onze tweejaarlijkse informele nieuwjaarsborrel voor de sector. Niet te missen, noem ik dit.'


www.networkevent.be/mne/nl

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren