Zoeken
 
 

Zamro nieuwe speler op machine- en onderdelenmarkt


13 september 2017
Zamro, een nieuwe ‘pure player’ in technische onderdelen en gereedschap, is het afgelopen voorjaar tijdens de Shopping Awards uitgeroepen tot beste starter. Zamro wordt omschreven als B2B-concept naar de standaard van de consumentenmarkt.

De webwinkel voor technische onderdelen en gereedschap heeft ambitie en internationale potentie, schreef de jury van de Shopping Awards in de beoordeling. En nog voor de prijs goed en wel was toegekend maakte Zamro bekend zich na Nederland en België ook op de Duitse markt te storten.

 

Oprichter en directeur Floris Jan Cuypers gaat er in zijn vooruitblik vanuit dat tien procent van de Europese omzet op de markt voor onderhoud- reparatie- en revisie zich naar het web verplaatst. ‘Dat is een tiende van ten minste honderd miljard euro. Daar willen we in een aantal jaar tijd een serieus stuk van pakken.’

 

Tijdens zijn eerdere werk voor bedrijven als Google, Spil Games en Home24 valt Cuypers iets op. In Europa groeien de e-commercebedrijven als kool, maar tussen al die formules bevinden zich nauwelijks spelers die hun pijlen richten op de zakelijke markt. Opmerkelijk want in de VS is een industriële speler als Zoro wel al een succesverhaal. Samen met mede-oprichter Eric Croon duikt Cuypers naar eigen zeggen in dit gat in de markt en lanceert afgelopen najaar ‘pure player’ Zamro.

 

Net zoals het Amerikaanse Zoro een traditionele distributeur van machineonderdelen en gereedschap achter zich heeft staan, zo heeft Zamro SHV als aandeelhouder en eigenaar. Dit bedrijf van de familie Fentener van Vlissingen is eigenaar van onder meer Makro, Mammoet en industrieel dienstverlener Eriks. Zamro leunt vooralsnog op de voorraad en bevoorradingsketen van die laatste maar wordt vanaf deze zomer zelf voorraadhoudend, vertelt Cuypers. Groei- en omzetcijfers maakt hij niet bekend, maar hij spreekt van duizenden nieuwe klanten per maand.

 

‘We zien dat de klantbehoefte anders is en verandert.’ Dat is ook de voornaamste reden geweest om een zelfstandige onderneming te starten en niet een webwinkel te beginnen voor Eriks zelf. Dat richt zich op de grootste industriële partijen. ‘Kleine en middelgrote bedrijven vertonen specifiek gedrag: ze zoeken online naar productcontent. De marktbenadering moet dus anders zijn. Je moet klanten Je moet klanten echt begrijpen en een ervaring bieden die ze kennen van een bedrijf als Zalando.’

 

Platform

In een relatief kort tijdsbestek van enkele maanden is onder leiding van CTO Tim Noordhoek een platform ontwikkeld. Een combinatie van Intershop en maatwerk modules. In de aanloop er naartoe is met name heel veel onderzoek gedaan naar de klant, vertelt Cuypers. ‘Wie kopen deze producten en wat voor een aankoopproces verwachten zij? Daaruit bleek onder meer dat we te maken hebben met meerdere persona’s. Bij het ene bedrijf is de eigenaar zelf technisch geschoold en koopt zijn eigen producten in. In andere gevallen wordt dit voor hem gedaan. Je moet dus laten zien de specialist zelf te begrijpen en iemand kunnen adviseren. Soms is dat een administratief medewerker die met wat aanwijzingen op pad is gestuurd.’

 

 

 

 

 

 
print deze pagina
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts
 
 

Uw product of dienst in de kijker?

Redenen om te adverteren:
   
 1. 
Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie
 2. 
Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie
 3.  Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken
 4.
U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren