De bouw doet het iets beter dan het gemiddelde. Er zijn in 2016 veel bouwvergunningen afgeleverd, de provincies en de gemeenten investeren volop. Ook de toenemende investeringen bij bedrijven gaan een belangrijke rol spelen. De chemische nijverheid kende de afgelopen jaren een lager groeicijfer, maar zou in 2017 toch ook sneller kunnen groeien dan het industriële gemiddelde.
In de automobielassemblage zal de omzet dalen doordat bij Volvo Gent en bij Audi Vorst een omschakeling van de productielijnen plaats vindt. De machinebouw zal zijn omzet fors zien dalen door van de sluiting van Caterpillar (Gosselies) en de impact die dit heeft op de toeleveranciers. Na de moeilijke periode 2011-2014 waarin de industriële investeringen het niet zo goed deden, is er nu sprake van een inhaalbeweging.
De investeringen zouden in 2017 met 7 procent groeien, nadat ze ook al in 2016 met 4,5 procent waren gestegen. De relatief goede groeicijfers van de wereldeconomie en de internationale handel, het stijgende concurrentievermogen van België en het vernieuwd vertrouwen in onze Belgische economie, spelen een grote rol. Daarnaast is er ook een relatief hoge bezettingsgraad van de capaciteit. De lage intrestvoeten dragen ook bij aan de groei. De drijvende kracht achter de investeringen in 2017 worden de grote investeringsprogramma's bij Audi en bij Volvo. Die lopen zeker nog tot in 2018. Enkel de staal-, non-ferro- en gieterijsector ziet in 2017 de investeringen achteruitgaan.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
1. | Onafhankelijke site en nieuwsbrief met een unieke redactie |
2. | Bereikt brede doelgroep door verspreiding in gehele maakindustrie |
3. | Verzekert u van doeltreffend bereik bij duizenden zaakvoerders, productie- en aankoopverantwoordelijken |
4. | U kunt zich met een aantrekkelijke korting ook in de Nederlandse maakindustrie profileren |