Het Limburgse transportbedrijf H.Essers start een proef met elektrische trucks. In een pilootproject zal een e-truck tussen de magazijnen in Genk en de productiesite van zijn klant Ecolab in Tessenderlo heen en weer pendelen.

Eind vorige week maakten het Amerikaanse Ecolab en H.Essers bekend een deel van de logistiek af te gaan handelen met een e-truck. De volledig elektrische vrachtwagen zal jaarlijks duizend leveringen vervoeren van de productiefabriek van Ecolab in Tessenderlo naar de Europese hub in Genk.
Het is de eerste keer dat H.Essers een elektrische vrachtwagen inzet. Het bedrijf sleutelt aan de duurzaamheid van zijn operaties en wil tegen 2030 een CO2-uitstootreductie realiseren van 42 procent.
Het e-shuttle-initiatief maakt deel uit van een groter pilootproject ontwikkeld door H.Essers. Het omvat zes elektrische vrachtwagens van drie verschillende fabrikanten, die naar verwachting in de loop van 2025 zullen worden geleverd. Afhankelijk van het model kunnen deze vrachtwagens tussen de 350 en 500 kilometer afleggen.
Het project heeft tot doel om jaarlijks 66 tot 100 ton CO2-uitstoot te verminderen door 100% groene elektriciteit te gebruiken. De eerste twee vrachtwagens in dit project zijn de MAN eTGX-modellen. Het pilootproject zal gegevens verzamelen over praktische prestaties, bereik in de praktijk en kosten onder verschillende omstandigheden. Deze inzichten zullen vormgeven aan de toekomstige uitbreiding en schaalvergroting van de elektrische vlootactiviteiten van H.Essers.