Audi en de groep Volkswagen zal Audi Brussels zal geen enkel model toewijzen, waardoor de productie stilvalt als de laatste Q8-e-tron volgende jaar van de band rolt. ‘Dit betekent een sluiting van de fabriek’, aldus de vakbonden.
‘Na intensieve analyse wordt er opnieuw bevestigd dat er geen voertuig van de Volkswagen-groep aan de fabriek wordt toegewezen’, laat woordvoerder Peter D’Hoore van Audi Brussels deze week weten aan VRT. Hiermee wordt alle hoop op een voortzetting van de autofabriek de grond ingeboord.
Dit betekent volgens de vakbonden een sluiting van de fabriek. D’Hoore is het met deze conclusie niet eens. ‘We zijn nog bezig met andere scenario’s. Zo spreken we met potentiële investeerders. Dat kunnen ook autobouwers zijn, maar de toelichting daarover houden we tot de bijzondere ondernemingsraad met de sociale partners.’
Alternatieven
Volgens Frankie De Schrijver van de socialistische vakbond zijn er nog meer alternatieven. ‘Zo is het mogelijk de fabriek te gebruiken voor de volledige recyclage van auto’s om zo onderdelen klaar te maken voor de tweedehandsmarkt. Ook is het een optie tractors die op luchthavens worden ingezet om vliegtuigen te verplaatsen, te elektrificeren. Als laatste ligt er ook nog op tafel om tweedehandswagens weer op te krikken voor de verkoop. Maar al die opties zijn maar kleine werkjes en zullen niet het grote aantal mensen terug aan het werk zetten.’
De bevestiging dat Audi Brussels na de Q8-e-tron geen nieuw model toegewezen krijgt, brengt volgens de vakbonden ook de opstart van de fabriek in gevaar. Audi Brussel had vorige week aangegeven de productie van de Q8-e-tron deze week te willen opstartten, maar het is de vraag of dit gebeurt. ‘Het is moeilijk om mensen te motiveren om te werken als ze geen toekomstperspectief hebben. Alles hangt af van wat de directie morgen tegen het personeel zal vertellen’, aldus De Schrijver.
Toeleveranciers gedemotiveerd
Volgens De Tijd staat niet alleen de motivatie van het personeel ter discussie. Ook toeleveranciers zouden niet staan te trappelen om hun werk voor Audi voort te zetten. ‘Hun toekomstperspectief is nog slechter dan dat van de werknemers van de fabriek, omdat ze hun werk sowieso kwijt zijn zodra de autoproductie volgend jaar uit Vorst verdwijnt.’
Er werken bijna 3.000 mensen bij Audi Brussel. De autobouwer had eerder al aangekondigd 1.510 mensen te willen ontslaan dit jaar. De autobouwer kondigde deze week ook het afscheid van directeur Volker Germann aan.