
In de periode januari tot en met augustus gingen 1.649 bouwbedrijven failliet, ofwel 20,2% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een analyse van adviesbureau GraydonCreditsafe.
Volgens GraydonCreditsafe telt de bouwnijverheid het grootste aantal faillissementen in België. "Het lijkt er op dat de effecten van de verhoogde intrestvoeten, loonkosten en prijzen van bouwmaterialen structureel inwerken op de sector", verklaart het.
Voor belangenvertegenwoordiging Bouwunie zijn de cijfers geen verrassing. De meest recente Bouwunie-Bouwbarometer, de driemaandelijkse graadmeter, blijft steken op 97,5 punten. Nog steeds 2,5 punten verwijderd van de gezonde grens van 100. Deze grens werd voor het laatst aangetikt in het derde kwartaal van 2021.
Weinig werk, lage marges
De belangenvertegenwoordiging wijt het aantal faillissementen aan het lage werkvolume en een bedenkelijke winstgevendheid. "We moeten al te veel kwartalen op rij melden dat ongeveer de helft van de bedrijven ofwel break-even ofwel met verlies draaien. Op termijn is dat natuurlijk niet houdbaar", aldus Bouwunie-topman Jean-Pierre Waeytens.
De redenen die hiervoor aan de basis liggen, volgens Bouwunie, zijn: de hoge hypothecaire rente, de hoge weliswaar stabiliserende bouwmateriaalprijzen, de uitzonderlijke hoge loonindexatie in 2023 en de zwaar beperkte maatregelen voor sloop- en heropbouw. "Vooral de nieuwbouwsector voelt de gevolgen. Het dalend aantal vergunningen voor nieuwbouwwoningen zijn hiervan een bewijs. Consumenten verleggen hun woningdroom meer en meer naar renovatie. Dat is niet slecht, maar we hebben ook nieuwbouwwoningen nodig", aldus Waeytens.
Beroep op de politiek
De bouworganisatie pleit al langer voor politieke maatregelen. Om de nieuwbouw uit het slop te trekken, vraagt Bouwunie een verlaagd btw-tarief op sloop en heropbouw inclusief verkoop. Daarnaast oppert de bouworganisatie om ook voor de nieuwbouw van een modale woning een verlaagd btw-tarief toe te passen.
Ook andere sectoren (horeca, garages en autodealers) gaan door een diep dal. Minder erg in vergelijking met vorig jaar is de malaise in de transportsector. Tijdens de januari-augustusperiode van 2024 daalt het aantal faillissementen met -2,14%.