Zwakke markt ook bij Thyssenkrupp gevoeld

Geplaatst door De redactie

Thyssenkrupp kijkt terug op een teleurstellend kwartaal. Het staalconcern zag zowel de orderintake als de omzet flink dalen in vergelijking met vorig jaar. Als reden meldt het bedrijf een aanhoudende zwakte in de markt, vooral in sectoren die traditioneel belangrijke klanten zijn voor Thyssenkrupp, zoals de bouw, de auto-industrie en de machinebouw.

De orderintake bedroeg in het tweede kwartaal van dit jaar 8,4 miljard euro, waar dit vorig jaar nog 9,4 miljard euro was. De omzet nam tegelijkertijd af van 9,6 naar 9,0 miljard euro. Met name de staaldivisie had het moeilijk, de aangepaste EBIT (resultaat voor rente en belastingen) halveerde bijna.

Ondanks deze moeilijke omstandigheden, bleef Thyssenkrupp zich richten op de transformatie van het bedrijf, ondersteund door het APEX-prestatieprogramma. Het APEX-programma, dat gericht is op het verbeteren van de efficiëntie, heeft Thyssenkrupp geholpen om de negatieve impact van de zwakke markt gedeeltelijk op te vangen. In verschillende bedrijfssegmenten droeg dit programma bij aan betere resultaten. Zo steeg de aangepaste EBIT in de Automotive Technology-divisie naar 78 miljoen euro, ondanks een terugval in zowel orderintake als omzet. Dankzij het programma werden materiaalkosten verlaagd en transportprocessen geoptimaliseerd, wat resulteerde in een verbeterde winstgevendheid.

Staaldivisie

Thyssenkrupp’s staaldivisie kampt met grote uitdagingen. Een combinatie van een zwakke economie, hoge energiekosten en toenemende importdruk drukt de orderintake van 3,2 miljard euro naar 2,7 miljard euro, terwijl de omzet terugvalt van 3,3 miljard euro naar 2,8 miljard euro. Ondanks deze tegenwind blijft Thyssenkrupp vol inzetten op een duurzame toekomst voor de staalactiviteiten. Het bedrijf onthult plannen voor een ingrijpende herstructurering, waarbij onder andere een reductie van de ruwstaalcapaciteit in Duisburg op de agenda staat.