Tijdens een bijzondere ondernemingsraad kondigde Audi Brussels aan dat de productie van de Q8 e-tron, de elektrische SUV, vroegtijdig stopt. In 2024 produceert de fabriek slechts 20.000 tot 25.000 wagens, en in 2025 daalt dit aantal drastisch tot 6.000 wagens. Als er geen alternatieve oplossingen komen, stopt de productie in Vorst eind 2025 volledig.
Deze beslissing heeft ingrijpende gevolgen voor de werkgelegenheid. De directie geeft aan dat tegen 31 oktober 2024 al 1.500 werknemers hun baan verliezen. Tegen mei 2025 raken nog eens 1.100 werknemers hun werk kwijt, en als er geen alternatieven komen, verliezen ook de resterende 300 werknemers hun baan.
Bart Steukers, CEO van Agoria , de federatie van technologiebedrijven, reageert geschokt: ‘Dit is een echte mokerslag voor alle werknemers van Audi Brussels. Wij delen de schok en de onzekerheid waarmee zij worden geconfronteerd en willen hen verzekeren dat wij alles in het werk zullen stellen om hen te ondersteunen en te begeleiden in de komende maanden.’ Steukers benadrukt de noodzaak om de industrie in België duurzaam te versterken: ‘Deze aankondiging is een sterk en duidelijk signaal voor onze leiders dat onze industrie in België duurzaam moet worden versterkt.’
Agoria wijst op het strategische belang van de Audi-fabriek in Vorst. ‘We hebben het hier over het talent en de knowhow van bijna drieduizend werknemers, een onschatbare menselijke en technische rijkdom. De fabriek in Vorst onderscheidt zich door haar gekwalificeerde arbeidskrachten en baanbrekende realisaties: ze is de eerste koolstofneutrale fabriek ter wereld, heeft de eerste volledig elektrische SUV van de groep geproduceerd en herbergt de eerste assemblagelijn voor batterijen van de groep. Deze verwezenlijkingen getuigen van het strategisch belang van deze vestiging voor de Belgische technologiesector.’
Vakbonden
De vakbonden willen vanzelfspreken zoveel mogelijk jobs zien te behouden, ACV Mete a en ABVV gingen reeds aan tafel met ontslagnemend premier De Croo en minister van Economie Dermagne. Op 22 augustus staat andermaal een bijzondere ondernemingsraad op de planning, waar wellicht fase één van de Wet Renault zal starten. Tot op heden zijn er door de vakbonden nog geen acties aangekondigd.