Aluro CNC uit Heist-op-den-Berg is haar productie verder aan het automatiseren en vernieuwt deel machinepark. Recent werd een Mazak draaibank in gebruik genomen.
Deze maand werd een Mazak QT250MSY spindeldraaibank in gebruik genomen bij Aluro CNC in Heist-op-den-Berg dat zich toelegt op de draai- en freeswerk. Het betreft een vervanging van de 18-jarige SQT 250 van hetzelfde Japanse merk, maar voegt een reeks aan automatiseringsmogelijkheden toe aan het bedrijf, vertelt technische manager Pascal Van de Sande. ‘Er is een barfeeder aan verbonden en ook een RoboJob Turnassist waardoor hij volledig automatisch kan werken.’
De keuze voor RoboJob als leverancier mag geen verrassing heten. RoboJob werd 15 jaar geleden uit de schoot van toeleveringsbedrijf Aluro CNC en machinebouwer Aluro geboren. ‘Het was destijds ook al moeilijk om geschikt technisch personeel te vinden en gelijktijdig de concurrentie uit lage loonlanden het hoofd te bieden. De CEO van Aluro CNC- Helmut De Roovere- is daardoor destijds gaan kijken naar automatiseringsmogelijkheden’, vertelt Van de Sande.
Anno 2022 speelt het personeelsprobleem nog steeds bij het metaalbewerkingsbedrijf dat 32 mensen in dienst heeft. ‘Het is erg moeilijk mensen te vinden en vanuit de scholen is er nauwelijks instroom’, vertelt Van de Sande die vindt dat het beroep niet altijd aantrekkelijk gepresenteerd wordt in het onderwijs. Als voorbeeld wijst hij op het Amerikaanse project Titans of CNC, waar het beroep van metaalwerker met aantrekkelijke video’s en demo’s van CNC-machines sexyer wordt weggezet.
Zonder mensen de nacht door
Door de krappe arbeidsmarkt heeft het bedrijf dit jaar een vergaande automatisering op de planning staan waarbij bijkomende RoboJob-beladingssystemen aan bestaande machines gekoppeld worden. Later dit jaar staat ook de levering van een Hermle C12 vijfassige freesmachine op de planning die zal worden gekoppeld aan een RoboJob automatisatie. Daarnaast zal eveneens de aanwezige Mazak Variax i700 machine worden geautomatiseerd.
De ingebruikname van de nieuwe machines en bijkomende automatisatie zullen er toe leiden dat de nachtshift op het bedrijf volautomatisch plaats kan vinden. Nu moeten er nog mensen op het bedrijf zijn om stukken in het machine te steken, maar dat zou dadelijk automatisch moeten kunnen gebeuren. Niet alle onderdelen lenen zich tot volledige automatische productie, maar zelfs voor moeilijk te automatiseren onderdelen kunnen in de nacht in ieder geval voorbewerkingen geautomatiseerd worden uitgevoerd, vertelt de technisch manager.
Aluro CNC werkt voor een brede waaier aan sectoren. Het levert onder andere onderdelen voor de sectoren luchtvaart, medische industrie, voeding en energie. Op dit moment is het orderboek zeer goed gevuld, zegt Van de Sande. Behalve de personeelskrapte heeft de sector ook te kampen met steeds stijgende grondstofkosten. Aluminium bijvoorbeeld is op één jaar tijd twee keer zo duur geworden. ‘We moeten constant met de klant communiceren over deze kostprijsstijgingen.’
Nearshoring maar ook outsourcing
Sinds corona merkt Aluro CNC ook iets van de trend van nearshoring; productie die uit China wordt teruggehaald. ‘We krijgen regelmatig prijsaanvragen van klanten die ooit met dezelfde onderdelen naar China verhuisd zijn’, vertelt Van de Sande die benadrukt dat ook de omgekeerde weg nog steeds bewandeld wordt. ‘Zo hebben we een klant die wegens de kostprijs zijn productie naar China heeft verschoven. Ook in China wordt er goede kwaliteit geleverd en wij kunnen hiermee qua kostprijs niet concurreren althans niet voor arbeidsintensieve onderdelen.’
Automatisatie kan hier echter verregaand verandering in brengen. ‘Door automatisatie kun je immers lokaal even concurrentieel zijn als China’, zegt Van de Sande. ‘Een bijkomend voordeel is het uitsparen van transportkosten en vooral de CO2-belasting die hiermee gepaard gaat.’
80 procent van het freeswerk van Aluro CNC bestaat – zoals de naam al doet vermoeden – uit aluminium producten. ‘De looptijd bedraagt een vierde van die van stalen producten en ook de slijtage op het gereedschap is veel minder groot’, schets hij de voordelen van aluminium dat door zijn lichte gewicht vooral ook gevraagd is in de luchtvaart en elektronica-industrie. De laatste jaren weten overigens ook steeds meer bouwbedrijven het materiaal te vinden. Het grote nadeel van het materiaal op dit moment is de grote kostprijsstijgingen.


