
Volvo Trucks Belgium is een samenwerking aangegaan met de Duitse onderneming Putzmeister. De producent van betonpompen bouwt deze voortaan voor Belgische klanten op een Volvo chassis op. Dit is een zeer kleine markt, waarin de eisen inzake innovatie en kwaliteit zeer hoog zijn. Beide merken vullen elkaar dus goed aan.
‘Betonpompen zijn een kleine nichemarkt. In België wordt het totale aantal geschat op zo’n 350 eenheden’, zegt Wouter Weets, sales manager Concrete Pumps bij MMB, verdeler in België van Putzmeister mobiele en stationaire betonpompen. ‘Aangezien ze, afhankelijk van het bedrijf tussen de vier en tien jaar in gebruik blijven, worden minder dan 80 stuks per jaar in ons land verkocht. De markt van de mobiele pompen wordt traditioneel door de Duitse merken gedomineerd, maar sinds Volvo Trucks met zijn FMX-bouwvoertuigen nadrukkelijker aanwezig is, groeit de belangstelling voor betonpompen die op een Volvo-chassis worden gemonteerd.’
Inhaalbeweging versnellen
Door de samenwerking met Putzmeister wil Volvo Trucks de inhaalbeweging versnellen. In dat kader werd onlangs een eerste betonpomp van 42 meter gemonteerd op een 8×4 FMX-chassis aan een eindklant geleverd. ‘Veruit de meeste mobiele betonpompen worden op maat van de klant gemaakt, omdat de eisen en uitrustingen zo divers zijn. Maar in dit geval ging het om een eenheid die ‘in voorloop’ werd geassembleerd op een 8×4 FMX-chassis. Dat betekent dat de pomp op het chassis op voorhand wordt gemonteerd, zodat het geheel vanuit stock kan worden geleverd. Enkel de specifieke uitrustingen moeten door MMB geïnstalleerd worden’, aldus Wouter Weets.
‘Zo’n betonpomp uit stock kan véél sneller geleverd worden dan een die op maat wordt vervaardigd. Toch kan ze gepersonaliseerd worden dankzij die extra uitrustingen. Het is wel een behoorlijke investering: de pomp zelf is aanzienlijk duurder dan het chassis’, legt Yves Verheyden, key accountmanager bij Volvo Trucks, uit.
‘Het zijn zeer dure machines: voor een pomp betaal je gemakkelijk 10.000 euro per meter giek. Reken maar uit voor een standaardmachine van 36 of 42 meter. Daarbij moet je nog een flink bedrag rekenen voor de extra uitrustingen die nodig zijn voor een vlotte dagelijkse werking’, voegt Wouter Weets toe.
Ingebouwde elektronica en veiligheidssystemen
Van de vier belangrijkste merken op de Europese markt van de betonpompen – twee Duitse en twee Italiaanse – is Putzmeister gekend als het meest innovatieve en kwalitatieve. ‘Het is het enige met zoveel ingebouwde betrouwbare elektronica en veiligheidssystemen. Het is dan ook geen verrassing dat deze samenwerking met Volvo Trucks tot stand kwam’, besluit Wouter Weets.
Volvo Trucks maakt deel uit van de Volvo Group, een vooraanstaande fabrikant van trucks, bussen, uitrusting voor de bouw en aandrijfsystemen voor scheepvaart en industriële toepassingen. In België is Volvo Trucks marktleider in het segment zware trucks. Er zijn 30 verkoops- en servicepunten in België en Luxemburg. Volvo Trucks in Gent is de grootste assemblagefabriek van Volvo Trucks, gespecialiseerd in zware vrachtwagens en cabines.