
Het bericht, begin januari, van het faillissement van Van Voorden kwam hard aan. Ook voor de opdrachtgevers uit Nederland, België, Duitsland, Italië, Scandinavische landen maar ook uit de USA en het Midden –en Verre Oosten. Maar vanaf maandag 23 januari is er een doorstart gemaakt en is de productie weer opgestart onder de naam Van Voorden Foundry.
Het 105 jaar oude bedrijf met een enorme industriële historie in de maritieme wereld verhuisde in 2008 nog naar een geheel nieuw bedrijfspand en in 2012 kwam Andus Group als nieuwe eigenaar het bedrijf versterken. Wat toen nog niet bekend was, was dat de markt waarin Van Voorden groot was geworden, alu-brons scheepsschroeven, langzaam aan het teruglopen was. Lips in Drunen had enkele jaren eerder de gieterij gesloten en vertrok naar China.
Goedoper in China
Het moest allemaal goedkoper en China zou de oplossing gaan bieden. Ook de gieterijen van scheepsschroeven in Italië en Spanje zorgden de laatste jaren voor steeds hevigere concurrentie. Hierbij de diepe crisis in de scheepsnieuwbouw in 2016 hetgeen resulteerde in nog maar een kwart van de schepen gebouwd werd ten opzichte van een paar jaar daarvoor, dan is het feit dat onze gieterij in de problemen is gekomen, niet meer zo moeilijk voor te stellen. Minder schroeven en lagere prijzen is nu eenmaal niet het meest ideale economische klimaat voor een producent.
Direct na het faillissement, in de eerste week van januari 2017, heeft een aantal partijen zich bij de curator gemeld en een bod uitgebracht op de gieterij. Soms alleen op de inventaris, maar ook op een doorstart in afgeslankte vorm. In dit biedingsproces nam ook Andus Group weer deel. In nauw overleg met het huidig managementteam en met een duidelijke nieuwe organisatiestructuur zag Andus Group goede kansen voor een doorstart en een gezonde toekomst.
Dit resulteerde op vrijdag 20 januari in een overeenstemming tussen de aandeelhouder en de curator. Vanaf maandag 23 januari is de productie weer opgestart onder de naam Van Voorden Foundry.
Focus op gieterij
In de nieuwe structuur komt de focus te liggen op de gieterij en industrieel hoogwaardig gietwerk. Er is besloten om reparatieafdeling voor scheepsschroeven te sluiten. Standaard alu-brons scheepsschroeven zullen een veel minder belangrijke rol gaan spelen in ons bedrijf. Ook is de verspanende afdeling is nog niet doorgestart. In de komende maanden wordt bekeken of deze weer operationeel wordt. Voorlopig zal het draai- en freeswerk worden uitbesteed bij langjarige relaties.