De voorbije jaren is de traditionele elektrische golfkar uit haar biotoop ontsnapt. Oorspronkelijk ontworpen om het golfspelers comfortabeler te maken, veroverde de golfkar het stadsbeeld. Knokke-Heist was hier een schoolvoorbeeld van. Er was een wildgroei aan elektrische wagentjes. Doordat de populariteit van het elektrisch vervoermiddel zich over Europa verspreidde drong een betere reglementering zich op.
Op 15 januari 2013 publiceerde Europa verordening 168/2013. Deze regelt de goedkeuring en het markttoezicht op voertuigen met twee, drie en vier wielen. De elektrische golfkar valt hier ook onder. Ieder nieuw voertuig dat vanaf 1 januari 2017 wordt verkocht en zich op de openbare weg begeeft moet aan de strenge eisen van deze nieuwe homologatiewet voldoen. Deze nieuwe veiligheidseisen gaan veel verder dan de aanwezigheid van wettelijke accessoires zoals verlichting en veiligheidsgordels. De wagentjes moeten nu zijn uitgerust met schijfremmen, gelaagd glas met voorruitverwarming en een veiligheidskooi. Dit is niet langer een golfkarretje maar een volwaardig elektrisch stadsvoertuig of citymobiel genoemd.
Nieuwe industrie
Deze nieuwe regelgeving opent de mogelijkheid voor een volledige nieuwe automotive industrie voor elektrisch aangedreven stadsvoertuigen. De gewone golfkarretjes keren terug naar hun oorspronkelijke omgeving: het golfterrein. Wil je voortaan met een nieuw elektrisch stadsvoertuig op de openbare weg, dan moet dit beantwoorden aan de nieuwe Europese wetgeving. Zo niet kan het voertuig niet worden ingeschreven en de nu ook verplichte nummerplaat niet bekomen. Wie over een golfkar beschikt die voor 1 januari 2017 werd geregistreerd en over een nummerplaat beschikt kan deze probleemloos verder gebruiken.
Buiten spel
De traditionele Amerikaanse en Chinese golfkarproducenten worden door de nieuwe Europese wetgeving buiten spel gezet. Het is dus noodzakelijk dat de consument zich van deze nieuwe situatie bewust is. Nieuwe golfkarretjes die niet werden geregistreerd en niet aan de nieuwe homologatie wetgeving voldoen zullen nu wellicht de tweede hands markt overspoelen. Wees voorzichtig en zorg dat de nodige documenten voor inschrijving bij het D.I.V. worden afgeleverd. Er zijn slechts zeer weinig producenten en dealers die elektrische stadsvoertuigen kunnen afleveren die voldoen aan de eisen van verordening 168/2013 van 15 januari 2013. Het Knokke-Heistse Invest-Mobile samen met haar partner/producent, het Deense Garia, en het assembly center Adantra hebben zich de voorbije jaren op deze nieuwe situatie voorbereid. Dit vereiste zware uitgebreide investeringen in het productie proces, logistiek en juridische ondersteuning en consultancy. Zij behoren dan ook tot de weinigen in Europa die elektrische stadsvoertuigen / Citymobiels kunnen produceren en afleveren die voldoen aan de eisen van verordening 168/2013 van 15 januari 2013 en in heel Europa toegelaten zijn op de openbare weg. Deze nieuwe wetgeving maakt het rijden met een elektrische citymobiel voor iedereen toegankelijk waar men ook woont.