Nieuwe kaaien voor schroot- en slakkenoverslag in haven van Gent

Geplaatst door De redactie

Gisteren is het Havenbedrijf Gent gestart met de bouw van een 220-meter-lange kaaimuur voor schroot- en slakkenoverslag in de haven van Gent. Dankzij de nieuwe kaai zal de aanvoer van schroot en de afvoer van slakken uit de hoogovens van ArcelorMittal Gent ook via het water kunnen.

Dat meldt Engineeringnet.be. Deze investering in nieuwe haveninfrastructuur draagt bij tot duurzamer transport per zee- en binnenschip. Het Havenbedrijf Gent heeft 7,2 miljoen euro veil voor deze nieuwe kaaimuur aan het Kanaal Gent-Terneuzen.

ArcelorMittal Gent investeert 0,6 miljoen euro. De kaai kan bovendien door andere bedrijven worden gebruikt. De werken worden uitgevoerd door Waterbouwbedrijf Herbosch-Kiere. Dit project wordt medegefinancierd door de Europese Commissie onder het TEN-T-programma (trans-Europees transportnetwerk).

De werken starten met het heien van meer dan 2.000 ton stalen damplanken en het baggeren van 3.000 m³ grond tot 8 meter waterdiepte. De verankering van de damplanken gebeurt door middel van legankers van ongeveer 30 meter lang. 50.000 m³ materiaal zal er worden gebruikt voor het aanvullen van de ruimte tussen het bestaande talud en de nieuwe kaaimuur.

De kesp van de nieuwe kaaimuur wordt gebetonneerd tot onder de waterlijn. In de laatste fase zal de bovenbouw van de kaaimuur worden aangelegd. Ook worden er voor de kaai buispalen als aanmeerinfrastructuur voor schepen aangebracht. Tenslotte worden de wegen achter de kaai afgewerkt. Eind september 2017 zullen de eerste schepen kunnen afmeren.

Deze investering in haveninfrastructuur is eveneens een investering in duurzaamheid. ArcelorMittal Gent gaat het bestaande schroottransport zoveel mogelijk via binnenvaart en zeevaart vervoeren in plaats van met vrachtwagens. Dit spaart jaarlijks 5.000 vrachtwagentransporten voor schroot uit.