
Volgens een W&P/EuPC studie ondervinden de Europese kunststofverwerkers veel concurrentie uit landen buiten de EU, maar blijven zij voorop lopen dankzij innovatie en efficiëntie. De studie bevat concrete aanwijzingen voor bedrijven om hun concurrentiepositie te verbeteren en hun toekomst veilig te stellen.
Veel Europese bedrijven staan onder druk door concurrentie uit Azië of Turkije en er komt nieuwe concurrentie uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Er zijn ook bedreigingen dichter bij huis, zoals wetgeving en belastingrichtlijnen in EU-landen en de trage invoering van EU-regelgeving.
Volgens het onderzoek voelen vooral middelgrote familiebedrijven in Duitsland, Frankrijk en de Benelux de druk. Bovendien hebben zij te kampen met een tekort aan vakbekwame medewerkers, waardoor innovatie wordt geremd.
Deze conclusies worden getrokken in de studie ‘Competitiveness of the European Plastics Converting Industry’, die is uitgevoerd door Dr. Wieselhuber & Partner (W&P) in samenwerking met de European Plastics Converters (EuPC) Association. Meer dan 300 kunststofverwerkers uit 19 landen namen deel aan het onderzoek. Geanalyseerd werden de concurrentie-omstandigheden, wet- en regelgeving, beschikbaarheid van grondstoffen en belangrijke afzetmarkten.
De resultaten tonen aan dat landelijke wetten (bijvoorbeeld ten aanzien van energiebelasting) en EU-richtlijnen (zoals REACH of Food Contact Materials) leiden tot veel bureaucratie en dus tot hogere kosten. Deze lasten vormen voor Europese bedrijven een duidelijk nadeel ten opzichte van de mondiale concurrentie.
‘Kleine en middelgrote bedrijven hebben hun efficiënte gemaximaliseerd om deze kostenverhogingen te compenseren’, legt Dr. Stephan Hundertmark uit, auteur van de studie en industrie-expert bij W&P. ‘Dit maakt het moeilijker voor hen om te investeren in innovatie en klantspecifieke productoplossingen waarmee zij concurrentievoordeel kunnen verwerven.’
Op dit moment profiteren de Europese kunststofverwerkers nog steeds van de hechte relatie die zij hebben met kunststoffabrikanten ten aanzien van innovatieve materialen, en van samenwerking met leveranciers van machines en procestechniek. Door deze relatie blijven Europese verwerkers een belangrijke rol spelen bij innovatie.
Ondanks alle uitdagingen zijn de Europese kunststofverwerkers ervan overtuigd dat zij voorop kunnen blijven lopen op de internationale markt. Zij moeten hun afnemers dan wel innovatieve oplossingen kunnen bieden en efficiënt blijven produceren.
Op basis van het onderzoek en aanvullende interviews met deskundigen, hebben specialisten bij W&P de volgende strategische doelen geïdentificeerd waarmee de Europese verwerkers hun concurrentiepositie kunnen behouden:
- Investeringen moeten gericht zijn op vervanging, efficiëntie en capaciteitsuitbreiding
- Blijven streven naar efficiëntie
- Concentratie op innovatie en kwaliteit
- Nabijheid van de afnemers als concurrentievoordeel
- Groei door uitbreiding van de activiteiten binnen de EU
- Heroverweeg de bedrijfsstrategie als de zakelijke ontwikkelingen de marktontwikkelingen niet kunnen bijhouden
Meer informatie: www.eupc.org