Simonis Group produceert bekerhouders voor Mini

Geplaatst door De redactie

Zeg niet zomaar plastiek, tegen het plastiek dat in wagens wordt gebruikt. Zo worden de bekerhouders van de Mini sinds begin dit jaar door het Belgische Simonis Group gefabriceerd. Waarom? Omdat dit Belgische bedrijf het technisch moeilijke onderdeel met de vereiste kwalitatieve look kan maken.

Plastiek wordt steeds meer gebruikt in onze auto’s, maar we willen het steeds minder zien en voelen. Dankzij deze paradox groeien specialisten in plastiek zoals het Luikse Simonis Group van Ghislain Gilliot. ‘Plastiek kan gaan van 0,75 euro per kg tot 400 euro per kilo. Zo divers is het materiaal. Wijzelf werken in de prijsrange van 1.75 tot 105 euro per kilo’, zegt Gilliot die een automotive achtergrond heeft bij Valeo, Michelin en Faurecia.

1.300 kits per dag

‘Plots kregen we een mail van een toeleverancier van Mini, het Duitse ProSeat’, zegt Ghislain Gilliot, managing director van Simonis Group. ‘Ze zaten met een probleem en waren snel op zoek naar een gespecialiseerd bedrijf dat bekerhouders met hoge kwaliteit kon produceren.’ Het bedrijf van Ghislain Gilliot dat bekend staat voor zijn hoogwaardige plastieken onderdelen voor oogchirurgie, ruimtevaart en luchtvaart bekend staat, kreeg plots een automotive order dat 50 procent van hun omzet bedroeg. In 17 weken zijn ze er in geslaagd het project op te starten, inclusief onderaanneming om het grote volume van 1.300 kits per dag aan te kunnen. Het project loopt tot 2023 of 2024, met mogelijkheden voor nieuwe projecten.

Klein bedrijf

Elke kit die verwerkt wordt in de armsteunen van de Mini bevat elf onderdelen. Sommigen kunnen bewegen. De look is mat. ‘De techniciteit is groot’, zegt Gilliot. ‘Ook al zal niemand die met een Mini rijdt dit beseffen.’ 25 mensen werken in Ans, nabij Luik. Acht mensen in de fabriek in China. ‘Uniek is dat wij als kmo een eigen vestiging in China hebben, 100 procent van ons.’ 80 procent van de productie van deze fabriek is bestemd voor Azië, 20 procent voor Europa. Simonis levert onder andere kleine ventilators die de luchtcirculatie regelen in de Airbus 350.

10 miljoen euro

Opvallend dat slechts 20 procent van de omzet van de Simonis Group komt van Belgische klanten. Automotive is vandaag goed voor 40 procent van de omzet van de Simonis Group. Na de opstart voor Mini moet dit 30% worden. Fors meer dan de 10 tot 15 procent voordien van orders van Audi voor zijn Q3, Volvo, Mercedes, Ford, Renault, Citroën en Landrover.  In 2015 boekt het bedrijf nabij Luik 3,5 miljoen euro omzet. In 2016 zal dit 4,2 tot 4,5 miljoen euro worden. ‘Nu de markt weet dat wij Mini uit de problemen hebben gehaald met dit onderdeel, komen er vragen van andere automotive bedrijven. En ook wij zijn geïnteresseerd om deze business uit te breiden. Binnen 3 tot 4 jaar zullen we zo boven de kritieke drempel van 10 miljoen euro omzet geraken. Dan hebben we de machines, mensen en fabrieken waarmee we grotere projecten zelf aankunnen’, weet Gilliot terwijl hij steeds concreter uitkijkt naar een locatie voor zijn derde fabriek.