Om het laadproces af te stemmen op de versnelde warehouseprocessen ontwikkelde Zetes voor Coca-Cola in Dongen een nieuw scansysteem op de heftrucks. Daarnaast adviseerde Zetes het ontwerp van de voorzetapparatuur samen met de firma Durwen.
Sindsdien boekt Coca-Cola tijdens het laden een tijdswinst van maar liefst 6 minuten per vrachtwagen en verloopt dit proces veiliger en met minder fouten.
Vrachtwagens
De productievestiging van Coca-Cola in Nederland (Dongen) bevoorraadt over heel Nederland de distributiecentra van de grote supermarktketens, de detailhandel en horecazaken. Het bedrijf produceert 6 van de 7 dagen, 24 uur per dag, in ploegendienst van twintig werknemers. Per ploeg worden er gemiddeld tussen de vijftig à tachtig vrachtwagens geladen. Bij mooi weer worden er meer vrachtwagens geladen, omdat de vraag naar frisdrank groter is. Op expeditieniveau is er een belangrijke uitdaging voor Coca-Cola wat betreft snelheid en veiligheid. Pallets met frisdranken worden ingepakt, gelabeld met een barcode en via een transportband aangevoerd voor pick-up door zestien heftrucks die de pallets op de juiste vrachtwagens laden. Hier vroeg het geautomatiseerd scanproces een nieuwe oplossing, omdat de heftrucks wel tot drie pallets laden, maar slechts twee pallets scannen. Voor de derde pallet moet de heftruckchauffeur uitstappen en met zijn handheld scanner handmatigde derde pallet inscannen. Dat leidde tot tijdverlies en gevaarlijke situaties.
Robuust scansysteem
Coca-Cola ging op zoek naar nieuwe heftrucks, die meer pallets konden optillenen die alle pallets automatisch konden scannen. Zetes bedacht een scansysteem op de nieuwe vorkheftrucks van Motrac en adviseerde het ontwerp van de voorzetapparatuur van de heftrucks. Met het nieuwe systeem kan één type forklift zowel een europallet, een blokpallet, twee europallets, twee blokpallets, drie europallets als twaalf dolly’s dragen. Zetes rustte elke vorkheftruck bovendien uit met drie beweeglijke, zeer robuuste scanners en sensors vooraan. De scanners werden eveneens voorzien van een beschermkap van roestvrij staal.
Zes minuten tijdwinst
De scanners kunnen bij het aanrijden van pallets onmiddellijk de labels op de pallets lezen, aangezien er door de beweeglijkheid van de scanners zowel in de breedte als in de hoogte kan worden gelezen. Vervolgens krijgt de heftruckchauffeur een melding met het nummer van de vrachtwagen waarop de pallets moeten geladen worden. Alle data worden dankzij de door Zetes ontwikkelde applicatie automatisch doorgestuurd naar het SAP-systeem van Coca-Cola. Het vernuft van de applicatie is de combinatie van zijn capaciteit om tot drie pallets op te tillen, deze te detecteren en vervolgens de nodige scanners te gebruiken voor verder foutloos transport naar de vrachtwagens.Kees Kroes, manager logistics-warehousetransport bij Coca-Cola Enterprises Nederland, licht de voordelen van dit systeem toe: ‘Nu de scanners de labels ongeacht hun positie op de pallet kunnen lezen, verbeterde de accuraatheid van 98 procent naar 99,9 procent. Bovendien is het laadproces door de installatie van de automatische scanners en de sensoren aanzienlijk versneld, met 6 minuten tijdswinst per vrachtwagen. Ook de veiligheid van het laadproces is er, als grote prioriteit, intussen op verbeterd. De chauffeur van de vorklift moet bij het oppikken van drie pallets immers niet langer uitstappen om de derde pallet handmatig te scannen. Het risico op ongevallen is daardoor tot een absoluut minimum.
Met het nieuwe systeem kan één type forklift zowel een europallet, een blokpallet, twee europallets, twee blokpallets, drie europallets als twaalf dolly’s dragen.
Coca Cola produceert 6 van de 7 dagen, 24 uur per dag, in ploegendienst van twintig werknemers. Per ploeg worden er gemiddeld tussen de vijftig à tachtig vrachtwagens geladen.