
Toeleveranciers die meedenken en vanuit hun expertise klanten betere oplossingen bezorgen. Daarover ging onlangs de jaarvergadering van Agoria Subcontracting. Omdat elke samenwerking begint bij een goed gesprek, nodigden we enkele opdrachtgevers uit om over hun reële uitdagingen te brainstormen met onze toeleveringsbedrijven. Met welke nieuwe ideeën keerden ze huiswaarts?
´Van direct uitvoerbare ideeën tot concepten voor de verre toekomst: met de inspiratie die ik vandaag opdeed, vul ik moeiteloos een R&D-tijdlijn voor vele jaren´, glundert Kurt Cappon, product line director Hay & Forage Equipment bij CNH International.
Opdrachtgevers in een open gesprek met toeleveringsbedrijven.
De West-Vlaamse producent van landbouwmachines was op 30 september, tijdens de jaarvergadering van Agoria Subcontracting rond ‘Samenwerken in de waardeketen’, één van de ‘klanten’ die met onze in toelevering gespecialiseerde lidbedrijven aan tafel schoven voor een interactieve brainstorm over ´oplossingen die mij als opdrachtgever echt het verschil helpen maken´. De opdrachtgevers, waaronder verder ook nog AVR, Bombardier, Demcon, Donaldson en Flanders Bike Valley, hadden een specifiek aan hun bedrijfscontext gelieerde vraag meegebracht om in drie rondes te bespreken met telkens een andere groep toeleveringsbedrijven.
´Hoe kunnen we maaidorsers de komende jaren minstens 20 procent lichter maken?´, was de vraag van Kurt Cappon (CNH International).
Magere maaidorsers
CNH International wilde bijvoorbeeld suggesties horen over manieren om zijn maaidorsers -machines die de voorbije jaren alsmaar groter zijn geworden- in de komende 5 à 10 jaar minstens 20 procent lichter te maken. De redenen liggen voor de hand: minder compactimentering van de aarde op het veld, lager brandstofverbruik, een antwoord bieden op de strenge regelgeving inzake tonnagebeperkingen voor wegvervoer. Kurt Cappon: ´Ik onthoud vooral dat we verder moeten durven denken dan onze neus lang is. Op korte termijn kunnen we ons doel wellicht een stukje dichterbij brengen door het gebruik van andere materialen (vezelversterkte composieten, textiel, uitsparingen in plaatwerk) en alternatieve aandrijvingen (hydraulisch, elektrisch) of energiebronnen (zonnecellen). Maar misschien kunnen we op langere termijn ook echt het concept van onze maaidorsers herzien: is het bijvoorbeeld mogelijk om afstandgestuurde machines te maken die geen bestuurderscabine nodig hebben? Is het denkbaar om de vele processen die nu in één maaidorser plaatsvinden op te splitsen en te verdelen over bijvoorbeeld twee kleinere machines? En dan voor de verre toekomst loont het misschien de moeite om eens kritisch na te denken over hoe de manier waarop aan landbouw wordt gedaan zou kunnen evolueren. Wat als we extreme vormen van ‘urban farming’ krijgen? Welke machines zullen we dan nodig hebben om daarop in te spelen? Ik heb vandaag over al deze pistes echt goeie suggesties ontvangen.´
Nieuwe markten
Dr. Korneel De Rudder (Donaldson Europe): ´De filter van de toekomst zal onder meer bio-afbreekbaar moeten zijn, groen en ecologisch, maar ook recycleerbaar en liefst zelfreinigend.´
Ook voor Dr. Korneel De Rudder, Development Manager Emissions van filterproducent Donaldson Europe, was de interactieve gedachtewisseling met toeleveranciers een inspirerende ervaring. ´Wij waren op zoek naar antwoorden over hoe de filter van de toekomst er zou moeten uitzien. Hoewel onze producten vrij technisch zijn, verzamelden we per sessie toch gemakkelijk een 20-tal concrete ideeën. Sommige van die pistes waren we intern ook al aan het overwegen, dus dat sterkt ons wel in de overtuiging dat we op goede weg zijn. Ik keer huiswaarts met de overtuiging dat de filter van de toekomst onder meer bio-afbreekbaar zal moeten zijn, groen en ecologisch, maar ook recycleerbaar en liefst zelfreinigend.´
´Nog een ander positief punt vind ik dat we heel wat vragen hebben gekregen in verband met ons businessmodel, bijvoorbeeld over hoe we onze klanten behandelen of hoe ons product wordt verspreid. Dat waren pertinente vragen, telkens ook gekoppeld aan zeer bruikbare suggesties. Ik geef liever geen details, maar kan wel verklappen dat we onder andere enkele nieuwe markten die we vandaag nog niet aanspreken in het vizier hebben gekregen.´
Partners die je kan vertrouwen
Ir. Toon Hermans van de Nederlandse high-end systems fabrikant Demcon, ten slotte, was van over de grens naar de jaarvergadering van Agoria Subcontracting afgezakt om ideeën te sprokkelen over hoe sneller te groeien met Demcon Medisch. Die tak van het bedrijf richt zich op de ontwikkeling en assemblage van medische toestellen voor professionals. "Het was al een nuttige oefening op zich om deze brainstorm voor te bereiden en eens alle gedachten rond onze probleemstelling te stroomlijnen," aldus de managing director van Demcon Eindhoven, die na afloop vertelde dat hij ook rond de tafel heel wat had opgestoken.
Ir. Toon Hermans van Demcon kwam ideeën sprokkelen over hoe sneller te groeien met Demcon Medisch. Die tak van het bedrijf richt zich op de ontwikkeling en assemblage van medische toestellen voor professionals.
´Een greep uit de tips die ik noteerde: investeer in marktkennis en zorg dat je perfect vertrouwd bent met de problemen waar de eindgebruikers van je technologie mee worstelen vooraleer je een nieuwe markt betreedt; begin tijdig aan geografische expansie; groeien hoeft niet organisch te verlopen maar kan ook door de overname van concurrerende starters; onderzoek de inzetbaarheid van nieuwe productietechnologieën (3D-printing) en -methodieken (massacustomisatie);… En vooral: meerwaarde begint bij complementaires sterktes. Zoek toeleveranciers/partners die zich samen met jou in de medische value chain willen specialiseren. Dat laatste is essentieel maar niet zo eenvoudig dan het lijkt, want die partners zijn natuurlijk onafhankelijke economische spelers die evenzeer geld willen verdienen. Je moet een vertrouwensrelatie met ze opbouwen en goede afspraken maken over wie welk risico neemt en wie in geval van succes welk deel van de pot krijgt. Zoiets kan je volgens mij niet alleen in contracten vastleggen. Er moet altijd ook een persoonlijke klik zijn.´