DAF investeert 100 miljoen euro in een volledig nieuwe state-of-the-art lakstraat voor haar cabinefabriek in Westerlo. Bij oplevering zal het de modernste lakstraat voor vrachtwagencabines ter wereld zijn.
Die aankondiging deed de Nederlandse truckbouwer dinsdag tijdens een bezoek van de minister voor Werk, Economie, Innovatie en Sport, Philippe Muyters. In de eerste helft van 2017 zullen de eerste cabines de nieuwe, 25.000 m2 grote lakstraat verlaten. Op dit moment fabriceren de 2.150 werknemers in Westerlo zo’n vijfhonderd assen en tweehonderd cabines per dag, bestemd voor de zware en middelzware trucks die in Eindhoven en het Britse Leyland van de band komen.
DAF verwacht dat de vraag naar trucks in Europa de komende jaren verder zal groeien en heeft daarbij als doelstelling haar marktaandeel in de zware klasse uit te breiden naar 20 procent. DAF realiseert op het terrein van DAF Trucks Vlaanderen een volledig nieuwe lakstraat om deze ambities voor de komende jaren te kunnen realiseren. Door deze investering groeit de productiecapaciteit van de cabinefabriek met zo’n vijftig procent.
Modernste lakstraat in zijn soort
De nieuwe lakstraat wordt 144 meter lang, 58 meter breed en 26 meter hoog en beslaat drie verdiepingen. Het wordt in zijn soort de modernste ter wereld, mede dankzij de partners Eisenmann en Dürr, toonaangevend op het gebied van automotive lakstraten.
Overspray
Naast kwaliteit en efficiency heeft vooral ook het milieu alle aandacht gekregen bij het ontwerpen van DAF’s nieuwe cabinelakstraat. Daartoe worden tal van innovatieve oplossingen toegepast, waaronder een speciale methode om de onvermijdelijke ‘overspray’ tijdens het spuiten te verminderen en op te vangen. Ultramoderne lakrobots zullen op zeer korte afstand de contouren van de cabine exact volgen, waardoor minder lak nodig is.
DAF investeert daarnaast in de nieuwste technologieën om de lucht te reinigen die de spuitboxen en ovens verlaat. Door de lucht te verdichten, bevat deze relatief veel oplosmiddelen, die bij een temperatuur van zo’n 700 à 800 graden automatisch verbranden, zonder dat er gas aan toegevoegd hoeft te worden. De verbranding levert bovendien genoeg energie op om procesbaden te verwarmen.
Gecomprimeerd droogproces
Een andere belangrijke innovatie betreft het nieuwe transportsysteem, waarmee cabines in de procesbaden gedraaid worden. Hierdoor blijven minder residuen achter waardoor kwaliteit en efficiency worden verhoogd, terwijl dit ook het milieu ten goede komt. Tot slot is het totale proces zodanig opgezet dat het uitharden van de lak aanmerkelijk efficiënter en energiezuiniger plaatsvindt. Zo worden kit en ‘under body’-coating in een keer met de primer-laag gedroogd.
Philippe Muyters
‘DAF is een schoolvoorbeeld van hoe succesvol de maakindustrie in West-Europa en meer specifiek in Vlaanderen kan zijn’, aldus minister Philippe Muyters. ‘Dat kan door voortdurend te investeren in het verder verhogen van de kwaliteit en productiviteit en in innovatie. Het is onze taak als overheid om daar een uitstekend klimaat voor te scheppen en daarom ondersteunen we deze investering ten volle. Ik ben er trots op dat Europa’s modernste lakstraat voor truckcabines in Vlaanderen zal staan.’