Omzet Miko steeg in 2014 met 7,4 procent

Geplaatst door De redactie

Miko, de op Euronext Brussel genoteerde koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist, kende in 2014 een stijging van de omzet met 7,4%. Het kunststofsegment, dat 47,3% van de groepsomzet vertegenwoordigt, kende een omzetgroei van 5,4%. Deze stijging deed zich vooral voor in de thermovormafdeling waar schaaltjes voor kant-en-klaar maaltijden geproduceerd worden.

De omzet steeg met 7,4% ten opzichte van vorig boekjaar, van 149 miljoen euro tot 160 miljoen euro. Ruim driekwart van de groepsomzet werd gerealiseerd in het buitenland. Het financieel resultaat bedroeg 657.000 euro, een verbetering met 40.000 euro tegenover 2013. De nettowinst bedroeg 7,5 miljoen euro. De raad van bestuur stelt aan de algemene vergadering voor een dividend uit te keren van 1,28 euro bruto (0,96 euro netto) per aandeel, of ruim 10% meer dan vorig jaar.

De omzet van het koffiesegment bedroeg 84,4 miljoen euro. Dit is 9,3% meer dan vorig jaar en vertegenwoordigt 52,7% van de groepsomzet. De omzet kreeg een duw in de rug dankzij de overnames die gedurende 2013 werden gedaan in Zweden en Denemarken. Alle thuislanden vertoonden een omzetgroei met als uitschieter Duitsland waar een grote verdeler contracten wist af te sluiten met een aantal ziekenhuizen.

De bedrijfswinst (EBIT) en bedrijfscashflow (EBITDA) van de kunststofverwerkingsafdeling namen af met respectievelijk 38,6% en 12,4%. Verscheidene factoren speelden hierin een rol. De afschrijvingen namen sterk toe als gevolg van de aanzienlijke investeringen bij de vestiging in Polen. Voorts lag een belangrijke productielijn gedurende enkele maanden stil voor onderhoudswerken. Ook de zwakke economische cijfers van Europa hebben zich vertaald in lagere marges.

Ten slotte werden er aanzienlijke eenmalige opstartkosten gemaakt voor het joint venture-project in Indonesië. De investeringen in dit segment bedroegen 12,2 miljoen euro. Opgezet werd een joint venture met Innoware in Indonesië. Innoware is een kunststofverwerkende onderneming die actief is in dezelfde doelmarkt als Miko Pac en een omzet van 6,5 miljoen euro behaalt.

Over de vooruitzichten voor 2015 zegt Frans Van Tilborg, CEO van de Miko-groep: ‘2014 was een goed jaar. Eind 2014 zien wij evenwel een opstoot van de grondstoffenprijzen voor koffie, mede door de sterkte van de dollar. Deze prijzen blijven voorlopig hoog. Wegens deze volatiliteit hoeden wij ons ervoor uitspraken te doen over de verwachte resultaten. Ons forse investeringsbudget van 16,4 miljoen euro bevestigt evenwel dat wij het jaar 2015 met vertrouwen binnenstappen’.

www.miko.eu