Vorig jaar werden in België nog 217 gevallen van koperdiefstal langs het spoor geregistreerd. Dat is nog maar een zesde van de 1.362 koperdiefstallen in het recordjaar 2012.
Dat blijkt uit cijfers van de beheerder van de spoorinfrastructuur Infrabel, spoorwegmaatschappij NMBS en de federale politie. De cijfers werden bekend gemaakt door minister van mobiliteit Jacqueline Galant in de kamercommissie infrastructuur. Na de vele gevallen van koperdiefstal twee jaar geleden stelden de betrokken partijen een actieplan op. Zo worden kabels nu vaker ingegraven, wordt het koper meer vervangen door aluminium, zijn er op veel plaatsen camera’s geplaatst en is het tegenwoordig ook verboden bij de aankoop van koper contant af te rekenen. Bovendien kwamen er langere straffen op dit misdrijf, dat vaak voor ernstige vertragingen en tot onveilige situaties op het spoor leidt. Dat actieplan bleek al direct resultaten op te leveren. In 2013 was sprake van 810 koperdiefstallen bij het spoor, al 40 procent minder dan in het voorafgaande jaar, terwijl die daling vorig jaar in versterkte mate is voortgezet. ‘Ondanks de goede resultaten blijft waakzaamheid geboden. Op sommige plaatsen in België slaan koperdieven nog te vaak toe’, onderstrepen alle betrokkenen.