Het Havenbedrijf Gent bouwt een nieuwe schroot- en slakkenkade voor ArcelorMittal Gent. Eind 2016 kan het eerste schip er al afmeren.
Deze investering van 9,2 miljoen euro van het Havenbedrijf Gent in samenwerking met ArcelorMittal Gent getuigt van een wederzijds vertrouwen in een lange en duurzame toekomst. Bovendien draagt dit bij tot duurzamer transport over het water en een vermindering van de CO2-uitstoot.
Aanvoer en afvoer
De nieuwe 220 meter lange kademuur aan het Kanaal Gent-Terneuzen wordt gebouwd ten zuiden van de huidige kademuur. Een deel dient voor de aanvoer van schroot dat gebruikt wordt bij de productie van staal. Een ander deel wordt gebruikt voor de afvoer van hoogoven- en staalslakken per binnen- en zeeschip. Hoogovenslak wordt voor de productie van cement aangewend. Staalslak wordt gebruikt voor waterbouwkundige werken of voor de duurzame verharding van parkeerterreinen, wegen, paden en opritten.
Eind 2016
Het werk voor de nieuwe schroot- en slakkenkade start in het najaar van 2015 en worden tegen eind 2016 afgerond. Hierdoor kan het eerste schip er eind 2016 afmeren.