
Kmo’s in de metaal worden voor de continuïteit in de productie steeds meer afhankelijk van de techniek en de support van hun leverancier. Stilstand in de productie moet zo snel mogelijk worden opgelost. Iedere ondernemer is daarom wel bewust van de nadelige gevolgen voor zijn productie wanneer een leverancier niet meer aan z’n verplichtingen kan voldoen.
Zeker in deze economisch onzekere tijden zijn die risico’s met een toenemend aantal faillisementen alleen maar groter geworden. Peter Pittomvils, salesmanager bij lasrobotintegrator Valk Welding stelt vast dat bedrijven daar bij hun investeringen steeds kritischer naar kijken. ‘Klanten doen graag zaken met een leverancier, waarvan je kunt verwachten dat die op langere termijn nog steeds in staat is support en service te leveren.’
Pittomvils werkt al achttien jaar bij een groeiend en financieel gezond bedrijf. ‘Werken bij een groeiend en financieel gezond bedrijf vergroot de groeimogelijkheden. Voor bedrijven geldt in feite hetzelfde, door zaken te doen met een financieel gezond bedrijf verklein je de risico’s van het wegvallen van parts- en servicevoorziening.’ Valk Welding is dit jaar door Dun & Bradstreet, internationaal dienstverlener en adviseur op het gebied van finance, voor de tweede achtereenvolgende keer met de D&B Rating 1 bekroond. Het bedrijf behoort daarmee volgens D&B tot een select gezelschap van bedrijven met de hoogste kredietwaardigheidsklasse. Eerder kreeg de firma van Deloitte ook al een bekroning van Best Managed Company.
Vanuit Vlaanderen
Valk Welding is als specialist op het gebied van lasrobotisering en leverancier van lasdraad al sinds de jaren 60 actief op de Belgische markt en is daarmee sterk verankerd in de Belgische metaalindustrie. In die periode heeft het bedrijf al 800 robotinstallaties geleverd, waarvan er momenteel 500 in bedrijf staan. Peter Pittomvils: ‘Als robotgebruiker moet je kunnen vertrouwen op een adequate serviceverlening. Naast een gratis helpdesk leveren we parts en consumables rechtstreeks vanuit onze stock in Vlaanderen. Een klant met een defect onderdeel kun je niet een hele dag laten wachten.’
Risico’s steeds kleiner
Hoewel het in de beginperiode vooral de grotere bedrijven waren die in lasrobotautomatisering investeerden, neemt volgens Pittomvils het aantal kleinere KMO’s onder haar klantenkring de laatste jaren steeds verder toe. ‘Bedrijven die laat instappen, hebben het voordeel direct de nieuwste technologie in huis te halen. Zoals de nieuwste G3 robotbesturing met geïntegreerde stroombron en Weld Navigation. Daarin zit alle laskennis al opgeslagen, zodat de besturing zelf de juiste lasparameters voor je instelt. Programmering vraagt daardoor minder lastechnische kennis en ervaring en de leercurve is bovendien een stuk korter.’ Valk Welding probeert zelf de drempel naar de kleinere KMO’s zo laag mogelijk te leggen door de klant optimale ondersteuning in de opstartfase te bieden.
Klant wil totaalpakket
Bedrijven proberen bij voorkeur het aantal leveranciers dat over de vloer komt te beperken. Verschillende leveranciers voor de lasmallen, lasdraad, robot, stroombron, enzovoort ligt daarom minder voor de hand. Peter Pittomvils: "De klant wil tegenwoordig een compleet systeem, waarvan hij op aan kan dat alle componenten perfect op elkaar zijn afgestemd, turn-key geleverd zonder inmenging van externe partners. Dat heeft als voordeel dat je als klant maar één aanspreekpunt hebt dat de verantwoordelijk neemt voor de complete installatie inclusief de software en in geval van storing niet de schuld naar een andere leverancier af kan schuiven. Hier zijn we als Valk Welding veruit uniek in."
Valk Welding is onderdeel van de internationaal opererende Valk Welding Group, met vestigingen in meerdere Europese landen. Peter Pittomvils: ‘Ieder land wordt met locale medewerkers bediend, zodat je samenwerkt met mensen die je eigen cultuur en taal spreken. Sterk punt is dat we daardoor ook kennis en ervaring met de andere landenvestigingen kunnen uitwisselen. Klanten in België kunnen daarmee ongemerkt profiteren van soortgelijke projecten die we in een ander Europees land al eerder hebben gerealiseerd. Belgische bedrijven kunnen daarom ook probleemloos via ons hun buitenlandse vestigingen automatiseren. Het partnership neemt hierdoor exponentieel toe.’
Klant adviseren
Als Europees Welding Engineer en achttien jaar ervaring in de lasrobottechniek heeft Peter Pittomvils een schat aan kennis op productiegebied opgebouwd. ‘De nieuwste productie-inzichten in bijvoorbeeld de automobiel industrie kunnen voor een kmo bedrijf heel interessant zijn. Onze klanten waarderen het wanneer ik hun daarover adviseer en ik zie dat zelfs als een extra dienst, om het vertrouwen naar de klant (customer satisfaction) te vergroten. Zo brengen we onze robotklanten ook graag in contact met andere klanten uit ons netwerk, die op zoek zijn naar tijdelijke extra capaciteit. Voor beide levert dat een win-winsituatie op.’