2012 was beste jaar ooit voor reinigingsspecialist Kärcher

Geplaatst door De redactie

‘Anthracite appearance. Yellow at heart’, is de slogan die prijkt op alle fabriekshallen van Kärcher. Dat zegt genoeg over de enorme impact van de kleurwisseling die reinigingsapparatenfabrikant Kärcher na bijna veertig jaar doorvoert. De apparaten voor industrieel gebruik worden antraciet. De consumentenlijn blijft geel.

De transformatie van de industriële tak werd begin januari groots gepresenteerd tijdens het Colour Event in Stuttgart, voor zo’n 1.100 medewerkers, dealers en pers uit de hele wereld. De genodigden kregen onder meer rondleidingen in de fabrieken van Kärcher in Winnenden en Obersontheim. Daar kregen de gasten inzicht in de productie van de verschillende reinigingsmachines en het logistieke proces. Het avondevent met de officiële presentatie van de antraciete professionele lijn vormde het hoogtepunt van het driedaagse event.

 

Schonere kleur

Ondanks het gele bloed, dat bij elke werknemer van het Duitse familiebedrijf door de aderen schijnt te stromen, realiseert Kärcher de tweede omvangrijke kleurwijziging in zijn geschiedenis. Een belangrijke reden voor de kleurverandering is dat nu duidelijk onderscheid gemaakt kan worden tussen apparatuur voor industrieel gebruik en voor consumenten. Maar misschien nog belangrijker is het feit dat een gele machine sneller vies is dan een antracietkleurige. ‘En met een vieze machine, kun je niet schoonmaken…’, redeneert Markus Asch, vicevoorzitter van de raad van bestuur en verantwoordelijk voor de Professional Products, tijdens de persconferentie. Maar net als bij de verandering van hamerslag-blauw naar geel in 1974 betekent dit volgens Kärcher meer dan alleen nieuwe uiterlijke kenmerken. ‘De vanaf nu in antraciet geleverde apparaten voor de professionele toepassingen maken deel uit van een nieuwe strategische klantenbenadering. De doelstelling om te voldoen aan de totale behoeften van onze klanten staat bij ons centraal. Daarbij vervult de nieuwe kleurstelling een belangrijke functie, omdat klanten zich daardoor bij het kiezen van apparatuur gemakkelijker kunnen oriënteren’, verklaart Hartmut Jenner, voorzitter van de raad van bestuur van Kärcher. ‘De verwachtingen die klanten van ons merk hebben, vormen het uitgangspunt en doel van ons denken en handelen.’

 

Marktonderzoek

‘De eerste stap in dit veranderingsproces hebben wij al in 2010 gezet, toen we voor de schoonmaakbedrijven op de nieuwe kleur zijn overgeschakeld. De resultaten van marktonderzoek en de positieve omzetontwikkeling in dit segment tonen aan dat het wijzigen van de kleur de juiste beslissing was, en in overeenstemming met de wens van de klanten’, zegt Asch. Het nu doorgevoerde optische onderscheid tussen het professionele assortiment en het aanbod voor particuliere gebruikers, voor wie het bekende Kärcher-geel blijft bestaan, biedt volgens Kärcher ook de vakhandel een voordeel. De handelaar kan de klanten bij het kiezen van de juiste machine voortaan eenvoudiger adviseren. Daarnaast hebben de antracietkleurige apparaten het voordeel dat ze onopvallend in de omgeving worden opgenomen. Ook is de kleur niet gevoelig voor verontreiniging, waardoor ze minder vaak gereinigd hoeven te worden. Bovendien zijn bediening en onderhoud bijzonder eenvoudig dankzij de kleurondersteunde gebruikersinterface: alle bedieningselementen die nodig zijn voor het reinigingsproces zijn in geel uitgevoerd; alles wat te maken heeft met onderhoud en service in lichtgrijs.

 

Innovatie

Kärcher blikt terug op een succesvol 2012. Hoewel de conjunctuur in z’n geheel onder druk stond, is de reinigingsspecialist er opnieuw in geslaagd een meer dan gemiddelde groei te realiseren en zijn marktaandeel wereldwijd te vergroten. Met 1,923 miljard euro heeft Kärcher de hoogste omzet en met 10,8 miljoen verkochte apparaten het hoogste aantal in de geschiedenis van het bedrijf behaald. De omzet groeide met meer dan 13 procent. ‘Zeer verheugend is de gelijkmatigheid van ons succes in vrijwel alle landen en productgroepen’, aldus Jenner. ‘Het uitstekende jaar is te danken aan de grote betrokkenheid van onze medewerkers en aan onze onafhankelijke langetermijnstrategie, waarbij ons bedrijf los van platgetreden paden de eigen doelstellingen bepaalt en de klant centraal stelt.’

Innovatie is nog steeds de belangrijkste groeifactor: zo’n 85 procent van alle producten die Kärcher verkoopt, is niet ouder dan vijf jaar. Gedurende het afgelopen jaar werden meer dan honderd nieuwe producten geïntroduceerd.

 

Nieuw logistiek centrum

Kärcher is momenteel bezig een nieuw logistiek centrum te bouwen op een steenworp afstand van de oude locatie in Obersontheim. Het nieuwe logistieke hart ter waarde van ruim 31 miljoen euro heeft een dubbele capaciteit ten opzichte van het oude centrum. Het vloeroppervlak bedraagt 20.000 vierkante meter en telt 23 duizend palletplaatsen. Naast een nieuw palletsysteem heeft het logistieke centrum een geautomatiseerd magazijnsysteem met acht magazijnkranen.

 

Overal ter wereld

Kärcher biedt momenteel in zestig landen en honderd ondernemingen werk aan 9.450 medewerkers. Het familiebedrijf produceert zijn reinigingsapparaten in Duitsland, Italië, de Verenigde Staten, Brazilië, Mexico en China; 50 duizend servicepunten zorgen ervoor dat klanten overal ter wereld punctueel bediend worden. Meer dan 650 ingenieurs en technici werken in de ontwikkelingscentra aan nieuwe reinigingsoplossingen.