De Katholieke Hogeschool Zuid-West-Vlaanderen (Katho) en de Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende (Khbo) vloeien vanaf september 2013 samen in de Katholieke Hogeschool Vives. Deze zal straks 13 duizend studenten tellen in de basisopleidingen, gespreid over zes steden. Katho telt momenteel 9 duizend studenten – gevestigd op vier campussen: Kortrijk, Roeselare, Tielt en Torhout -, gespreid over zeven departementen.
Tot het uitgebreide studieaanbod behoren onder meer de studiegebieden ‘Handelswetenschappen en Bedrijfskunde’ en ‘Industriële Wetenschappen en Technologie’. De Khbo telt ruim 4 duizend studenten, gespreid over vier departementen op twee campussen, te weten Handelswetenschappen en Bedrijfskunde, Gezondheidszorg en Lerarenopleiding in Brugge, en Industriële Wetenschappen en Technologie in Oostende. Dit laatste departement verhuist binnen afzienbare tijd naar Brugge.
Flexibele leerroutes
Beide hogescholen zijn lid van de Associatie KU Leuven. Er wordt een overkoepelend managementmodel uitgewerkt dat vanaf volgend academiejaar wordt ingevoerd. Voor de studenten verandert er niets. Beide hogescholen willen nieuwe flexibele leerroutes en onderwijsvormen ontwikkelen. De samenvoeging biedt ook nieuwe uitdagingen voor de personeelsleden van beide hoger onderwijsinstellingen. Beide hogescholen willen ook samen een toekomstgericht beleid ontwikkelen rond innovatie, kennisvalorisatie, praktijkgericht onderzoek, maatschappelijke dienstverlening en post-initiële opleidingen. Concreet zal dit gebeuren via de samenwerking tussen diverse disciplines en de interactie tussen professioneel en academisch gerichte opleidingen. Daardoor kan de nieuwe hogeschool een bijdrage leveren aan de kennisgedreven ontwikkeling van de provincie West-Vlaanderen en met één stem de gemeenschappelijke belangen naar buiten uit verdedigen. De nieuwe naam Katholieke Hogeschool Vives verwijst naar Juan Luis Vives, de Spaanse onderwijsdeskundige die leefde in de 16de eeuw, na Erasmus de belangrijkste vertegenwoordiger van het humanisme in de Nederlanden. Hij lag mee aan de basis van moderne opvattingen over onderwijs, psychologie en pedagogie, en leefde onder meer in Leuven en in Brugge.