Met Printa novo maken Karl Wallecan, oprichter en eigenaar van Seido-Systems en Mieke Struye, digital manufacturing bereikbaar voor iedereen. Op de komende editie van RapidPro vindt de publieke lancering plaats van deze online 3D-printservice, waarbij onderdelen worden geprint op machines van Stratasys.
‘Investeren in machines ligt sinds enkele jaren moeilijk. Bedrijven krijgen zeker voor 3D-printen moeilijk kredieten bij de bank. Met Printa novo maken we de technologie voor iedereen toegankelijk’, legt Karl Wallecan uit. Hij heeft enkele jaren geleden de verspanende industrie vaarwel gezegd en verdeelt sindsdien de 3D-printers van het Amerikaanse Stratasys. Deze fabrikant levert zowel compacte bureauprinters als geavanceerde machines zoals de Fortus serie, bedoeld om serieproductie op te maken. Voor deze laatste reeks is een aantal thermoplastische materialen beschikbaar. Daaronder Ultem, een materiaal waarvoor Stratasys sinds kort een luchtvaartcertificering heeft. Ook de polycarbonaat materialen zoals pc en pc-ISO lenen zich voor het 3D printen van maakdelen voor eindtoepassingen.
Laagdrempelig
Aanvankelijk is Karl Wallecan Printa novo gestart als dienstverlening aan bestaande relaties die meer 3D-printdelen nodig hadden dan ze op hun eigen machines kunnen maken.
Dit jaar gaat hij het jonge Vlaamse bedrijf breder in de markt zetten, vooral omdat hij eind januari ISO 9001:2008 gecertificeerd zal zijn. Klanten kunnen hun modellen via de website van het bedrijf uploaden, waarna ze binnen een dag een offerte ontvangen. ‘Enkele dagen daarna hebben ze hun stukken in huis’, schetst Wallecan de werkwijze.
Printa novo biedt zo een heel laagdrempelige toegang tot digital manufacturing, omdat je enkel betaalt per stuk dat je bestelt. Dit kunnen prototypes zijn, maar Karl Wallecan merkt dat meer en meer klanten ook delen voor eindtoepassingen bestellen omdat de materialen zich hiervoor lenen. ‘Voor bepaalde toepassingen kunnen we onderdelen ontwerpen en printen die net zo sterk zijn als aluminium.’ Met de nieuwe technologie biedt hij de belangrijke meerwaarde dat klanten geen grote aantallen hoeven te bestellen maar per stuk kunnen kopen.